Sharkbait skrev:Vid vinterväglag så anser jag att FWD är helt odugligt. Skall du köra om och genom tex snösträngen så spinner det och motor stryps på kraft vilket gör att omkörningen tar längre tid, vid tex rödljus är det nästan alltid garanterat att det spinner, kommer du i en kurva eller korsning och hjulen tappar fäste så går det rakt fram, skall man dra släp med FWD så får man inte vara rädd om däcken fram och man får räkna med att det spinner och kanske att man inte kommer fram på en plan väg.
Undviker man allt detta så kanske även FWD fungerar på vintern. .
Det där var verkligen att hård-dra saker till sitt yttersta ....
Du menar alltså tex att Taxibolagen i Sverige lyckas köra några hundra millioner mil dygnet runt i alla väder varje vinter i sverige i helt värdekösa fordon som
kanske fungerar, eller är det så att Taxiförare är övermänniskor bakom ratten som har överlägsna förmågor och därför reder ut FWD som ingen vanlig förare hade gjort.
Jag har har flera bilar både 4WD, RWD och FWD, alla har sina fördelar och nackdelar. Ingen är överlägsen i allt. 4WD är överlägsen i halka men inte i ekonomi, förbrukning och vikt tex. Det beror ju bara på vad man prioriterar.
Jag har ju tex kört några semesterrundor i sydeuropa, det enda som 4WDn tillförde i 30 graders värme och stekande sol var ökad förbrukning och vikt under dessa tusentals milen. I dessa fallen är ju tex FWD och RWD klart överlägset.
Det finns inget som är bäst hela tiden, en del förare tycker att det är helt ok att man inte kan stämpla fullt när man kör om i djup modd, om man istället kör snålare hela året om med 2wd.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.