Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acr32
Jag tycker ni har rätt bägge två, beroende på hur man vinklar och ser på det hela!
Men håller helt med XC60D3, i att det i slutändan är ens egna och personliga behov som styr samt och inte minst tror jag själv att ekonomin spelar in rätt mycket i valet.
Men, är det inte så med det mesta här i livet, att man får komprimissa alltså?? :wink:
av Sharkbait
XC60D3 skrev:Man kan ju undra varför Volvo tagit fram en FWD när det uppenbarligen inte går att köra med den ;)
Sharkbait skrev:Det har inte sjunkit in varför biltillverkare har övergått till FWD för dig? Ta Volvo för exempel. Man hade RWD bilar med sedan gick man över till FWD som blev standard. Det går åt mindre delar till att göra en bil FWD än en RWD. Men Volvo sänkte inte priset på sina bilar när man började med FWD. Alltså mindre kostnad för Volvo att tillverka en FWD men kunden får betala samma pris som för en RWD...
XC60D3 skrev:Sharkbait,

Jag behöver inte försvara mitt köp, jag har aldrig kört AWD, och har heller aldrig haft behov av det. Dessutom handlade inte mitt svar om FWD vs RWD, utan FWD vs AWD.
Om du läser själv vad du skriver så skrev du ett påstående om varför Volvo tillverkar FWD när det uppenbarligen inte går att köra med…
Uppenbarligen försökte du vara rolig eller så har du inte förstått varför man har gått från RWD till FWD eller så är det både och.

Det du säger, är att i princip 80%? av Sveriges bilpark är odugliga eftersom de är FWD. Så är det naturligtvis inte. Naturligtvis är AWD klart mycket bättre.
Kan du förklara för mig vad som är bra med dem exemplen som jag har tagit upp med FWD!?

Men hela tråden handlar om just AWD vs FWD och då får man framföra sin åsikt.

Så, nej jag har som sagt inte kört någon AWD och har som sagt aldrig känt behov av en. Jag väljer XC60 av helt andra orsaker än AWD. Men det är alltid intressant att diskutera. Vi har alla olika synpunkter på vad som är viktigt. Vad som är viktigt för dig kanske är totalt ointressant för mig
Det intressant är när folk vill diskutera eller lägga fram sin åsikt när dem själva har bara kör eller ägt en FWD. Hur kan man propagera för FWD emot AWD när man inte har någon efterenhet utav AWD. Tycker att diskussionen blir lite haltande.

Men som sagt alla från skriva vad dem vill här…
av Biltoken
Jag blir lite orolig för hur Volvo-ägare(-förare) är funtade när jag läser denna tråd!

AWD är naturligtvis lika viktigt på en V70 eller V50 som en XC60. Det ÄR bättre framkomlighet mm.

MEN flera bilförare kan säkert också välja mellan t ex V70 och XC60 i FWD versioner. XC60 kostar ca 20k mer med samma utrustning för en D3. En del tycker att det är värt det, andra vill ha traditionell kombikaross oavsett prisskillnad!

Själv valde jag mellan BMW 520 Touring, Audi Q5 och XC60.
av perhall
Jag har haft flera AWD-bilar (XC90, Audi S6...) och inser helt dess fördelar (och nackdelar).
Men när man köper en T4 R-design så är den 131 000 billigare än närmaste V70 med AWD och R-Design, listpris.
Inte som på XC där det bara kostar ett par tiotusingar
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sharkbait skrev:Vid vinterväglag så anser jag att FWD är helt odugligt. Skall du köra om och genom tex snösträngen så spinner det och motor stryps på kraft vilket gör att omkörningen tar längre tid, vid tex rödljus är det nästan alltid garanterat att det spinner, kommer du i en kurva eller korsning och hjulen tappar fäste så går det rakt fram, skall man dra släp med FWD så får man inte vara rädd om däcken fram och man får räkna med att det spinner och kanske att man inte kommer fram på en plan väg.
Undviker man allt detta så kanske även FWD fungerar på vintern. .
Det där var verkligen att hård-dra saker till sitt yttersta ....

Du menar alltså tex att Taxibolagen i Sverige lyckas köra några hundra millioner mil dygnet runt i alla väder varje vinter i sverige i helt värdekösa fordon som kanske fungerar, eller är det så att Taxiförare är övermänniskor bakom ratten som har överlägsna förmågor och därför reder ut FWD som ingen vanlig förare hade gjort.

Jag har har flera bilar både 4WD, RWD och FWD, alla har sina fördelar och nackdelar. Ingen är överlägsen i allt. 4WD är överlägsen i halka men inte i ekonomi, förbrukning och vikt tex. Det beror ju bara på vad man prioriterar.

Jag har ju tex kört några semesterrundor i sydeuropa, det enda som 4WDn tillförde i 30 graders värme och stekande sol var ökad förbrukning och vikt under dessa tusentals milen. I dessa fallen är ju tex FWD och RWD klart överlägset.

Det finns inget som är bäst hela tiden, en del förare tycker att det är helt ok att man inte kan stämpla fullt när man kör om i djup modd, om man istället kör snålare hela året om med 2wd.
av Steff 99
Eftersom det var XC60 med eller utan AWD som diskuteras, skall man gå efter vad "VolvoB20" skriver så är man ganska korkad om man köper en XC60 med FWD eftersom alla de nackdelar som även AWD har finns med, eftersom bilen till formen är oekonomisk om man jämför med exv. en V70.
Jag håller med att man köper inte ett högbygge, en SUV som XC60 om man prioriterar låg bränsleförbrukning, då har man gjort ett felaktigt val redan när man signar kontraktet.
Man bör ju inte bry sig speciellt mycket om driftkostnader med bilvalet som sådant, därför förstår jag inte varför man väljer bort AWD:n det blir ändå bra en marginalkostnad i totalen, så får man en bil som klarar alla 12 månaderna i kalla norden
av Amli
Jag håller mycket med om det VolvoB20 skriver. Det finns ju inget rätt eller fel i frågan. Det är en fråga om vad man prioriterar och hur/var man kör. Men jag tror att alla kan vara rörande överens om att AWD är totalt överlägsen FWD när det gäller körning i halka och framkomlighet (vilket lika gärna att ta sig över den upplogade snökanten på morgonen och inte nödvändigtvis körning i djungeln...).

Personligen skulle jag inte ens överväga att köpa en XC60 FWD. Men jag förstår ändå om folk tycker den är snygg och inte vill betala extra för FWD. Jag skulle ha köpt en XC60 AWD även om jag bodde i södra Spanien bara för att jag hatar den torque steering som blir i vridstarka dieselbilar med FWD.

Skulle vara intressant om någon kunde ta fram försäljningsstatistik på just XC60 med FWD kontra AWD.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
XC60D3 skrev:Det jag undrar här är om ni som säger att FWD spinner loss för minsta lilla, är om ni verkligen kan köra bil, eller har gett er tusan på att det skall spinna loss.
Kan meddela att jag behärskar det här med bilkörning ganska bra! :wink:

Så länge man kör så lugnt det bara går funkar det med fwd, när det är torrt, eller bara lite fuktigt. Men så kör inte jag. Jag gasar alltid mycket och då spinner det loss och sliter i ratten med fwd.

Men jag köper givetvis att man gillar att sitta högt och köra, plus gillar biltypen. Men det lilla extra det kostar för awd tycker jag är peanuts i sammanhanget.
av perhall
För mig som bor och ofta parkerar inne i stan så innebar (jag har inte AWD längre...) att jag kunde ta vilken insnöad plats som helst och sedan köra ut på 3 sekunder, nu måste jag välja, skotta, inte parkera i uppförsbacke om det är halt etc. Och det händer att det tar 20 min att ta sig ut med nya dubbdäck mot 20 sek med AWD + risken att köra emot andra bilar är mycket större... så man har absolut nytta av AWD både i Göteborg och Stockholm, ställen som inte är kända för bästa snöröjningen, på småorter vågar man väl inte ha dålig snöröjning, i Göteborg är ju risken att stöta på Göran Johansson (jo, jag vet att han ersatts nyss..) rätt liten. /PH
Användarvisningsbild
av XC60D3
XC90_Executive skrev:Men jag köper givetvis att man gillar att sitta högt och köra, plus gillar biltypen. Men det lilla extra det kostar för awd tycker jag är peanuts i sammanhanget.
Tja, det är som sagt väldigt olika, peanuts för en del. Men vi pratar fortfarande om 8% prispåslag i grundutförandet. För mig så handlade det mest om att det är ett tillval som jag inte känner ett behov av (efter +20 år i trafiken). Min körstil är inte heller aggressiv, jag drar inga tunga släp, båtar eller husvagnar. Jag valde XC60 pga just de andra premisserna som du nämner.

Men jag börjar undra om jag gjort rätt val, då det verkar på många härinne som att FWD-versionen är oanvändbar så fort det regnar eller blir snö på vägen....
Senast redigerad av 1 XC60D3, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 23
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på all[…]

VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]