Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustav40
Tjena.

En polare sa att jag skulle regga mig här och be om hjälp.

Jag har en v40 2.0t 2004a, när jag startar bilen på morgonen så varvar den upp till 1500 max 2000 sen på 1sekund så varvar den ner och allt fungerar prima, bilen har aldrig kronglat innan men tänkte om det var något man ska lägga märke till? när jag sedan kör och stänger av bilen under dagen så brukar det inte hända.

Något att bry sig om?

bilen står förövrigt utomhus och är alltid svinkall när det händer värkar det som.
av Gustav40
Vad skönt att höra :D

Sen tänkte jag passa på och fråga vad för olja använder ni till era motorer?

Har tittat i manualen men hittar ingen speciell olja man ska använda.

Hade innan en bil som körde enligt longlife, har några liter kvar av oljan Longlife 5w-30 Full syntehtic ( Acea A3/b3, Acea c3)

Står att turboladdade bensinmotorer som används i extrema förhållanden ska ''endast'' använda Acea A3.

Volvo rekommenderar oljeprodukter från castrol,

Kan man fylla på lite, eller är det bättre att köpa oljeprodukter från castrol?
av rudarmy
Sen tänkte jag passa på och fråga vad för olja använder ni till era motorer?
jag kör biltemas helsyntet 5w-50w (ACEA A3/B3 )men så byter jag 2ggr/år+ filter, vikigare byta ofta än att ha superkvalite å aldrig byta..
å jag kör steg 4 trim på min s40 2.0T -99

mvh bengt
av rudarmy
Syntetiska oljor kan du blanda, men det är ju en liten kostnad att byta olja o filter...
När bytte du filter senast?

Gällande vilket märke som är bäst får du nog 500 olika svar om du frågar nog länge:)
Kör med helsyntet du!
Du kan googla också finns mycket!

Mvh bengt
Användarvisningsbild
av MechaniX
Du kan använda valfri tillverkares helsyntet, delsyntet eller mineralolja så länge den klarar klassningen som motorn kräver. Sen spelar det ingen roll om oljan kommer från Biltema eller Volvos hyllor.
av Gustav40
Har aldrig gjort en service på bilen då jag köpte bilen för ca ett halvår sedan och den hade ''precis'' servats så vilken olja dom använde vet jag inte, kan man ringa och fråga eller är det onödigt? tänkte om det var ''dumt'' att blanda 2 olika oljor, tänkte om jag fick för lite olja om jag kunde hälla i lite av den jag hade kvar från andra bilen, man vill ju inte ha för lite olja liksom.

Spelar det någon roll om jag kör på helsyntet 5w-50w som rudarmy eller 5w-30? antar att 50w är lite ''finare'' ?

Bra att ha lite olja i bilen iaf att :)

Vad säger ni?

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]