Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Efter att ha mätt givarna flera gånger både uppställd på bockar med snurrande hjul och på marken och alltid fått samma värden, gav jag mig på att fylla kontakterna med elektronikfett.
Plockade samtidigt bort givaren i bakaxel, vilken jag tidigare inte har mätt då hastighetsmätaren fungerade. Själva kontakten var fylld med gråvitt pulver, typ damm o smuts, blåste rent skiten med tryckluft och tröck in så mycket elektronikfett som fick plats och kopplade tillbaka.

3e veckan nu som lampan inte har tänts en enda gång oavsett väder körsätt osv.

Nu vet jag ju så klart inte om detta har löst problemet, eftersom det bara gått 3 veckor, men jag håller tummarna och hoppas att detta kanske kan hjälpa någon annan med samma problem som jag haft.

mvh
Så det sitter en givare i bakaxeln då? Det var nån annan här som påstod att det bara var tidiga Volvo modeller som hade givaren i bakaxeln...Huhh?? :???: Kör en 745 - 92 där abs lampan lyser för det mesta men då o då slocknar den o abs funkar klockrent. Hastighetsmätaren funkar oxå men efter jag tryckt på trippmätaren så blev det tydligen nån glappkontakt i nån lödning fast den vaknar alltid till liv efter 2,3 Km typ :oops: Om jag värmer bilen med Kupevärmare funkar hastighetsmätaren från start 8)

Så om nu det finns en givare i bakaxeln så kanske det är ett bra tips du kom med ändå...Och själva abs sensorerna bara smorde du in med detta elekronikfett???
Hej,
Har haft detta problem med sporadiskt tänd ABS lampa trots bytta framhjulsgivare och rengjorda kransar. Testade ett tips om att ta isär och spraya det stora kontakstycket ovanför förarens vänsterben med 556. Stiften där var lite ärgade och hade antagligen dålig kontakt. Efter det fungerade ABS i flera år innan det åerkom. Då upprepade jag proceduren och det har inte återkommit sedan dess.
per740 skrev:Hej,
Har haft detta problem med sporadiskt tänd ABS lampa trots bytta framhjulsgivare och rengjorda kransar. Testade ett tips om att ta isär och spraya det stora kontakstycket ovanför förarens vänsterben med 556. Stiften där var lite ärgade och hade antagligen dålig kontakt. Efter det fungerade ABS i flera år innan det åerkom. Då upprepade jag proceduren och det har inte återkommit sedan dess.
Ursäkta en novis som mej - men var exakt sitter detta kontaktstycke nånstans? Pratar vi om Kupe utrymmet nu??? Menar du den däringa kabelhärvan med alla färg glada kablar??? Ditt tips verkar ju vara som gjort för mej då jag vill ha minsta möjliga ansträngning o största möjliga resultat - på direkten! :-)-) :D
Okej till en annan fråga.. Hur kommer man lättast åt givarn i bakaxeln? Såg VÄLDIGT trångt ut på min.. Så vilket sätt verkar va smidigast för att få bort den? Den sitter fast med en insektsskruv, när den är borttagen ska bara givarn "rakt ut" då? (samma väg som skruven)?

tack

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]