Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:99% av alla taxi som rullar millioner med mil hela vintern Stockholm och Göterborg kör ju 2wd pga att man inte kan räkna hem den extra kostnaden för 4wd
Man kan aldrig räkna hem den extra kostnaden för större motor, automatlåda, feta fälgar, elstolar, R-design et.c. heller, men likväl säljs de. Jag tar hellre AWD än något av detta.
Håller med AWD och mycket motor är prio ett för mig , men det verkar ju inte vara den gällande trenden idag, de flesta satsar ju heller på Sumflum-paket, extra plaststyling ala R-design osv som bara är ögongodis. Men det är ju tur att alla tycker olika.
av Twendor
Palleman skrev:Valet blir nog avgjort till awd. Endast beroende på att man då får den "större" 2,4 l motorn. Hade man fått den motorn även till fwd hade jag nog valt den. Alltid finns det någon hake. Trodde jag kunde "spara" 20 tkr som man kunde lägga på elstolar och rti. Men nu får man väl pruta på något av tillbehören istället. Förresten någon som kan förklara vad som är nytt i rti from my11 förutom skärmen?
Nye RTI(my11) har en mye bedre oppløsning på kartene enn tidligere.
Du har røststyring til favoritt valgene(reisemål)
Den har en raskere prosessor, slik at valgene kommer hurtig fram.
Du vil få alternative rutevalg til destinasjon din.
Du scroller kart og endringer i størrelse fra framsiden på rattet(sensus scroller`n).
Du får ikke(håper det kommer senere) opp varsling for fotobokser/hastighetskamera.
Har selv ikke utforsket fullstendig, da jeg bare har kjørt demobiler ennå. Og det har vært andre godbiter å sette seg inn i, men jeg opplever det iallefall som en stor forbedring mot konkurrenter og min egen Xc60 MY10.

Når det gjelder motorvalget, mener jeg selv at en slik bil absolutt skal ha AWD(har selv vinter i ca 7 mnd av året).
Når det gjelder D3-awd motoren(som er en nedtunet D5 med dobbelturbo)får du en riktig god motor. Som det finnes
flere gode muligheter for optimalisering av. Det er den tidligere 2.4 D-awd(som jeg har i min, og Polestar leverer 225 hk-460nm til). Det var vel en feil av Volvo at det ble sluppet den gangen :mrgreen: , men jeg tror det vil komme til D3 motoren på sikt?
Du får ha lykke til med bilen,når den kommer.
Med vennlig hilsen Twendor
av Sharkbait
Ikväll lämnade jag iväg AWDen och fick ta FWD som har drag. Från jag startade bilen till jag lämnade staden så blinkade antispinn lampan i instrument panelen som ett annat 90-tals disco. Väl ut på landsvägen så hade det äntligen slutat att blinka. När man väl börjar närma sig hemorten så börjar discot igen ända tills jag parkerar bilen.

Väglaget är is/packadsnö och ren asfalt på landsvägen.. Tidigare idag så har jag kört samma sträcka med AWD och inte en enda gång har antispinn lampan blinkat, det spann inte vid rödljusen och man hade fäste och grepp överallt..

För ca 2 veckor sedan så hade det kommit ca 1 dm nysnö och då skulle jag dra ett släp med FWD eftersom AWD inte har drag..
Jag hade backat in släpet på gården och skulle köra iväg med släpet då jag ser min far kommer springandes och gapar ngt. Jag stannar bilen med släpet på vägen som är plan. På asfalten ligger det packad snö + 1 dm nysnö. Far får sagt det han vill säga och jag skall åka därifrån. Jag kom inte 5 cm utan det börjar spinn och där blev jag ståendes med FWD. Värt att notera är att släpet var ej lastat..
När man väl hade lastat på släpet och åkte på vägar med packad snö så blinkade antispinn lampan och motorn tappar kraft..

Efter 2 vintrar med AWD så kommer jag aldrig mera köpa ngt annat än AWD. . .
av perhall
Jag körde fast 2 gånger i stan förra vintern med FWD, och en gång på en lerig skogsväg i somras. 3 ggr bärgare på sex månader. Visst är det fortfarande billigare med FWD men kostnader + olägenheter när man kör fast är inte roligt.

Hade jag valt en bil där man rakt av kan kryssa i AWD hade jag lätt tagit det - för två år sen hade jag nog sagt nej men efter de här vintrarna... har haft flera Audi med AWD (S4, S6) och en XC90 T6 och tycker att det är bra dumt att välja bort det. Då har jag ändå ingenting i min körning (släp, stuga etc.) som normalt anses innebära AWD-behov.
PH
av mikebike
Sharkbait skrev:Efter 2 vintrar med AWD så kommer jag aldrig mera köpa ngt annat än AWD. . .
10 vintrar här...

Hela familjen har AWD, Mamma (73) kör Subaru.
av fresa
perhall skrev:Jag körde fast 2 gånger i stan förra vintern med FWD, och en gång på en lerig skogsväg i somras. 3 ggr bärgare på sex månader. Visst är det fortfarande billigare med FWD men kostnader + olägenheter när man kör fast är inte roligt.

Hade jag valt en bil där man rakt av kan kryssa i AWD hade jag lätt tagit det - för två år sen hade jag nog sagt nej men efter de här vintrarna... har haft flera Audi med AWD (S4, S6) och en XC90 T6 och tycker att det är bra dumt att välja bort det. Då har jag ändå ingenting i min körning (släp, stuga etc.) som normalt anses innebära AWD-behov.
PH
Och jag har kört bakhjulsdrivet i 27 år utan behov av bärgare
Användarvisningsbild
av XC60D3
perhall skrev: Hade jag valt en bil där man rakt av kan kryssa i AWD hade jag lätt tagit det - för två år sen hade jag nog sagt nej men efter de här vintrarna... har haft flera Audi med AWD (S4, S6) och en XC90 T6 och tycker att det är bra dumt att välja bort det. Då har jag ändå ingenting i min körning (släp, stuga etc.) som normalt anses innebära AWD-behov.
PH
Mja, det är ett val som vilket annat på bilen. Det finns mängder av val som jag tycker är dumma, men som är självklara för andra. jag har satt min bil en gång i en isbelagd backe (riktigt korkat att köra ner för den, när det var enda vägen upp). Men det var ingenting som ett par snökedjor inte löste :)

jag bor i Skåne och kör nästan uteslutande på plogade vägar och även om vi faktiskt haft två rejäla vintrar nu, så har jag aldrig känt något behov av AWD. Visst hade det varit kul att ha, för att kunna köra ut på den där skogsvägen, men det är i så fall ett behov som man skapar för att motivera inköpet.

För mig är t.ex. följande utrustning totalt onödig
Elstol, Elinfällbara speglar, backkamera, frontkamera, RTI
Andra saker som är totalt onödigt är R-paketet....och ändå valde jag det ;)
jag tycker de 35k som det kostar ger mer än vad de 25k som AWD kostar.

Tror inte att två ton Volvo har det svårare att ta sig fram än min "lilla" S40 :) Speciellt inte på plogade vägar.

Men för de som bor lite längre norrut kan jag förstå valet av AWD.
av mojja
Har aldrig innan ägt en awd bil, Men efter att ha fått tillbringa en vecka bakom ratten på en xc60 awd fastnade jag. Inga problem med snösträngar,kör inte fast inget frenteiskt blinkande från antispinnlampan, Och på sommrarna kan jag traila upp min 1.7 tons båt vid båtrampen utan att det stinker koppling och antispinn tjatar på mig.

Jag kan även göra en fullgasstämpling utan att hela bilen ormar sig upp till 90 km/h.

Ser faktist just nu bara fördelar med en awd bil och stor motor. Allt det andra som jag la till i min spec skulle jag kunna vara utan men inte awd och 2.4l femman:)
Användarvisningsbild
av XC60D3
mojja skrev:Och på sommrarna kan jag traila upp min 1.7 tons båt vid båtrampen utan att det stinker koppling och antispinn tjatar på mig.
Ge tusan i att slira på kopplingen då :twisted:

Gör om, gör rätt ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mojja skrev:Ser faktist just nu bara fördelar med en awd bil och stor motor.
Hmmm, bara fördelar säger du, Högre skatt, högre vikt, högre förbrukning, högre servicekostnad, högre inköpspris, lägre toppfart och sämre acc på torr väg och mer som kan krångla är ju knappast fördelar tycker många andra.

Det är ju det man får väga mot bättre driv frammåt i halka. För mig övervägde det då jag drar så mycket släp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]