Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MechaniX
LoveT4 skrev:sant men ändå inte samma sak :shock:
Egentligen väldigt samma sak.. :mrgreen:
av LoveT4
Nej jag har inte skruvat än men blir nog nästa vecka för reser bort imorgon.
Men vilket håll ska jag skruva åt? Så man inte gör helt fel liksom.
Användarvisningsbild
av vetten
Inåt HÖGRE ladd (WG-n öppnar lite senare) Utåt (WG-n öppnar tidigare) LÄGRE ladd.
av rudarmy
LoveT4 skrev:Okej men kommer laddet vara mer stabilt och hålla sig kvar längre ?
nu går du ut å skruvar innan du frågar nått mer= omöjligt å svara på dina frågor innan vi vet vart du ligger med laddet!!

jag menar kan ju va så att tryckklockan ÄR slut men det vet vi ju inte än... skruva skruva sruuuva!

mvh bengt
av LoveT4
va ute idag och titta lite på det men kom inte åt att skruva med tanke på att värme skölden sitter i vägen så tar de när jag har lite mer tid på mig men de va 2 varv typ eller? :roll:
av rudarmy
gör så, va lte försiktig när du tar ur sprinten så den inte går av, kan va lite rostigt 5-56 el dyl är att föredra

mvh bengt
av LoveT4
Jag har inte kunnat skruva något än för haft alldels för mycket på jobbet men har pratat med BSR och dom säger såhär ang att kolla om tryckklockan är dålig och måste bytas:

Det finns två sätt att kontrollera detta.

Alternativ 1: Koppla ur el-kontakten till magnetventilen som styr laddtrycksergleringen. Detta kommer att ge en felkod i
bilen så länge Du kör med kontakten urkopplad, men felkoden kommer att försvinna efter ett tag när kontakten kopplas in
igen. Ge Dig ut och kör med bilen på 3:ans växel från 1.500 - 5.000 rpm och avläs turbotrycket. Detta ska ligga på 0.5 bar.

Alternativ 2: Koppla loss den slang till magnetventilen som går till turbons kompressordel samt till tryckklockan och koppla
sedan ihop dessa två slangar med varandra med en skarvhylsa. Denna metod gör att ingen felkod sätts.
Ge Dig ut och kör med bilen på 3:ans växel från 1.500 - 5.000 rpm och avläs turbotrycket. Detta ska ligga på 0.5 bar.

Om Du inte får 0.5 bars laddtryck så behöver tryckklockan antingen bytas eller justeras.
av rudarmy
har pratat med BSR och dom säger såhär ang att kolla om tryckklockan är dålig och måste bytas:
det där ger dig bara grundladdtryck(GLT) frågan är ju hur de tänker på BSR...

visst ryck magnetventilen(MV) alltså koppla ur den, finns bilder på google om du är osäker vart den sitter.

å sen ut å stämpla på 4an läs av vid ca5000 där har du GLT om den inte ligger på 0.5( om du nu ska ha det..) så får du skruva in tryckklockan lite tills GLT ligger bra, å sen i med MV igen ut å stämpla läs av skruva lite till tills du får dina 1.35bar och om inte laddet orkar hålla sig kvar där uppe( minskar 0.1-0.2 normalt vid höga varv)
så är det tryckklockan som har blivit dålig!
lycka till!

mvh bengt
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]