Vill bara ha lite mera fakta om det hela, skulle väldigt gärna åka en Volvo hybrid själv men jag vill ha fakta och inte bara reklam. Att man behållit dragvikten tex tycker jag är ett stort steg frammåt då 99% av alla mijöbilar ju inte kan ha dragkrok överhuvudtaget. Det jag undrar över är tex. följande:
Det står att bilen drar 0,19 l/m, Det står också att räckvidden är 115 mil på full tank + 5 mil på batteri. Vad innebär det ?:-/
A. Bilen har vanlig V60 tank på 67,5 liter förutm batteriet och drar igentligen 0.59 l/m så fort du tömt batteriet på första 5 milen ?:-/
B: Bilen har en tank på ca 20 liter förutom batteriet och drar 0.19 l/m så man kommer 115 liter på drygt 20 liter vilket ju är ännu billigare än med el för det blir ju bara 2.47 kr/mil
C: Något helt annat eller mittimellan:
XC60D3 skrev:Nu är du bara löjlig B20... Själv köper jag svensk vindkrafts-el och skulle gärna köra för 3 kr / mil.
Vad gäller EL i Europa så ju hela norra Europa ihopkopplat i en stor grid och det är definitift INTE överskott på miljövänlig förnyelsebra energi i nätet, så fort du kopplar in din bil på ladding så går det åt el (som nu kanske kommer från din vindsnurra), den elen hade ju annars gått på export till tyskland, nu får de istället gasa på i sitt brunkolselverk och producera exakt samma mängd ström själva.
Vattenfall tex äger ju enorma kolkraftverk i tysklan som tex
Jänschwalde, Tyskland
Boxberg kraftverk, Tyskland
Schwarze Pumpe kraftverk, Tyskland
Lippendorf kraftverk, Tyskland
Så illa är det tyvärr.... det enda som kan råda bot på detta kortsiktigt är en massiv utbyggnad av kärnkraften och storskalig produktion av tex biodiesel från skogsråvara så man inte slår ut livsmedelsprouktionen + utbygg vindkraft också så klart.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.