Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC60D3 skrev:16A = 3600W x 3h = 11kW => 15 kr. 15/5 = 3 kr/mil (förnybar energi)
3600 W = 4,9 hk under 3 timmar producerat av Polsk Brunkols-el
XC60D3 skrev: Diesel = 13kr/l = 13x0,6 = 8kr/mil (fossilt bränsle) )
215 hk av förnyelsebar bio-diesel.

Bestäm själv... :D
Användarvisningsbild
av XC60D3
Nu är du bara löjlig B20...

Själv köper jag svensk vindkrafts-el och skulle gärna köra för 3 kr / mil. och det är inte 5 hk.
Användarvisningsbild
av poseidon
XC60D3 skrev:Nu är du bara löjlig B20...

Själv köper jag svensk vindkrafts-el och skulle gärna köra för 3 kr / mil. och det är inte 5 hk.

Haha, om du inte har vindkraftverk på tomten så vet du ju inte vilken el du får (ok det finns några få undantag med vindkraftskooperativ osv). Att betala extra för att få GRÖN EL är 2000-talets största bluff.

http://www.viivillanewsletter.com/Markn ... schen.aspx

(Hoppas att du var ironisk med ditt inlägg)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vill bara ha lite mera fakta om det hela, skulle väldigt gärna åka en Volvo hybrid själv men jag vill ha fakta och inte bara reklam. Att man behållit dragvikten tex tycker jag är ett stort steg frammåt då 99% av alla mijöbilar ju inte kan ha dragkrok överhuvudtaget. Det jag undrar över är tex. följande:

Det står att bilen drar 0,19 l/m, Det står också att räckvidden är 115 mil på full tank + 5 mil på batteri. Vad innebär det ?:-/

A. Bilen har vanlig V60 tank på 67,5 liter förutm batteriet och drar igentligen 0.59 l/m så fort du tömt batteriet på första 5 milen ?:-/
B: Bilen har en tank på ca 20 liter förutom batteriet och drar 0.19 l/m så man kommer 115 liter på drygt 20 liter vilket ju är ännu billigare än med el för det blir ju bara 2.47 kr/mil
C: Något helt annat eller mittimellan:
XC60D3 skrev:Nu är du bara löjlig B20... Själv köper jag svensk vindkrafts-el och skulle gärna köra för 3 kr / mil.
Vad gäller EL i Europa så ju hela norra Europa ihopkopplat i en stor grid och det är definitift INTE överskott på miljövänlig förnyelsebra energi i nätet, så fort du kopplar in din bil på ladding så går det åt el (som nu kanske kommer från din vindsnurra), den elen hade ju annars gått på export till tyskland, nu får de istället gasa på i sitt brunkolselverk och producera exakt samma mängd ström själva.

Vattenfall tex äger ju enorma kolkraftverk i tysklan som tex
Jänschwalde, Tyskland
Boxberg kraftverk, Tyskland
Schwarze Pumpe kraftverk, Tyskland
Lippendorf kraftverk, Tyskland

Så illa är det tyvärr.... det enda som kan råda bot på detta kortsiktigt är en massiv utbyggnad av kärnkraften och storskalig produktion av tex biodiesel från skogsråvara så man inte slår ut livsmedelsprouktionen + utbygg vindkraft också så klart.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Sharkbait
XC60D3 skrev:16A = 3600W x 3h = 11kW => 15 kr. 15/5 = 3 kr/mil (förnybar energi)
Diesel = 13kr/l = 13x0,6 = 8kr/mil (fossilt bränsle)

Bestäm själv... :D

Eftersom att alla vet (?) att priset på el bestäms efter tillgång/efterfrågan och sedan det dyraste sättet att framställa el och då talar jag om olja. Med andra ord så tycker inte jag att det är ett rättvist sätt att prissätta elen på. Vilket i slutänden generarar dyrare el för konsumenterna och mera pengar i fickan för företagen..

Grön el? Det måste vara det största skämtet på länge!

XC60 skrev:Vill ha! Det där är en perfekt bil för mig och mina behov. Eldrift i stan och till jobbet, 4-hjulsdrift för vintern och en riktigt stark diesel så man får bra prestanda också. Fick ett riktigt stort ha-begär. :D Det enda är att den kanske blir för liten med tanke på att lastutrymmet krymper pga batterierna för mig personligen. Finns ett problem som kommer gälla 90% av alla tjänstebilsförare och även för många som ska köpa bil privat och det är att priset kommer diskvalificera den för många tjänstebilsförare som måste hålla sig till lägre inköpspris alt månadskostnad. Otroligt synd. Även för privatbilisten / småbarnsfamiljen är en grundprislapp på 450-500 000 som snabbt blir 500-550 med lite utrustning för högt.
Här borde staten gå in och subventionera för detta är en bil som går mot rätt håll i utvecklingen för miljövänlig bil. Staten borde sluta att subventionera dessa FT bilar som går på etanol/bensin. Kommer det en Volvo som enbart går på etanol så borde den subventioneras.
I början fick man höra utav vissa att man var tvungen att kunna köra på etanol OCH bensin för att kunderna skulle tro på att etanolen skulle bli ett framtidsbränsle. Nu är det hög tid att dumpa bensinen OM etanolen verkligen är ett framtidsbränsle.

Det bli intressant att se nästa gen utav diesel/batteri där diesel motorn har blivit mindre och batteri tar mer över...

poseidon skrev:
Haha, om du inte har vindkraftverk på tomten så vet du ju inte vilken el du får (ok det finns några få undantag med vindkraftskooperativ osv). Att betala extra för att få GRÖN EL är 2000-talets största bluff.

http://www.viivillanewsletter.com/Markn ... schen.aspx

(Hoppas att du var ironisk med ditt inlägg)
Exakt, skall man få egen och GRÖN el så skall man ha ett vindkraftverk på tomten. Men då kommer väl staten som vill ha en bit av tårtan i form utav höga skatter . . . .
av Sharkbait
VolvoB20 skrev:Vill bara ha lite mera fakta om det hela, skulle väldigt gärna åka en Volvo hybrid själv men jag vill ha fakta och inte bara reklam. Att man behållit dragvikten tex tycker jag är ett stort steg frammåt då 99% av alla mijöbilar ju inte kan ha dragkrok överhuvudtaget. Det jag undrar över är tex. följande:

Det står att bilen drar 0,19 l/m, Det står också att räckvidden är 115 mil på full tank + 5 mil på batteri. Vad innebär det ?:-/

A. Bilen har vanlig V60 tank på 67,5 liter förutm batteriet och drar igentligen 0.59 l/m så fort du tömt batteriet på första 5 milen ?:-/
B: Bilen har en tank på ca 20 liter förutom batteriet och drar 0.19 l/m så man kommer 115 liter på drygt 20 liter vilket ju är ännu billigare än med el för det blir ju bara 2.47 kr/mil
XC60D3 skrev:Nu är du bara löjlig B20... Själv köper jag svensk vindkrafts-el och skulle gärna köra för 3 kr / mil.
Vad gäller EL i Europa så ju hela norra Europa ihopkopplat i en stor grid och det är definitift INTE överskott på miljövänlig förnyelsebra energi i nätet, så fort du kopplar in din bil på ladding så går det åt el (som nu kanske kommer från din vindsnurra), den elen hade ju annars gått på export till tyskland, nu får de istället gasa på i sitt brunkolselverk och producera exakt samma mängd ström själva.

Vattenfall tex äger ju enorma kolkraftverk i tysklan som tex
Jänschwalde, Tyskland
Boxberg kraftverk, Tyskland
Schwarze Pumpe kraftverk, Tyskland
Lippendorf kraftverk, Tyskland

Så illa är det tyvärr.... det enda som kan råda bot på detta kortsiktigt är en massiv utbyggnad av kärnkraften och storskalig produktion av tex biodiesel från skogsråvara så man inte slår ut livsmedelsprouktionen + utbygg vindkraft också så klart.

Du vet väl att reklamen berättar aldrig hela sanningen, utan är bara till för att locka kunder...

Ja, elbolagen är inga trevliga prickar. . . Det har varit uppe på Uppdrag granskning många gånger om vad elbolagen sysslar med.. Även svenska staten...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sharkbait skrev:[Här borde staten gå in och subventionera för detta är en bil som går mot rätt håll i utvecklingen för miljövänlig bil. Staten borde sluta att subventionera dessa FT bilar som går på etanol/bensin.)
En Etanol/Bensin-bil förtjänar ju samma subvention som en El/Diesel-bil. Det är ju ingen större skillnad på hur miljövänliga de är.
av MattiasD
Om staten ska sluta subventionera en bil som går på både etanol och bensin, borde de med samma logik heller inte subventionera en som går på diesel och el. Min 2.5FT släpper ut ungefär lika mägnd växthusgaser än denna V60 hybrid, och det till en mycket billigare peng, och det är väl ändå detta som ska ligga till grund för eventuella subventioner. Kommande T4F lär släpppa ut mindre växthusgaser.
av marcbe
VolvoB20 skrev:Vill bara ha lite mera fakta om det hela, skulle väldigt gärna åka en Volvo hybrid själv men jag vill ha fakta och inte bara reklam. Att man behållit dragvikten tex tycker jag är ett stort steg frammåt då 99% av alla mijöbilar ju inte kan ha dragkrok överhuvudtaget. Det jag undrar över är tex. följande:

Alt. C.
Tanken är betydligt mindre än på vanliga V60, har inte koll på exakta siffran.
Räckvidd 115 mil är alltså när du kör i hybriddrift där bilen växlar mellan diesel och eldrift eller båda samtidigt.

Du får nog ge dig till tåls med bara "reklam" än så länge då det är ett tag kvar till produktionsstart/säljstart. Se det som en teaser, du kan ändå inte springa till Bilia och beställa än på ett tag.

Kan dock intyga att den är kul att köra så den reklamen ljuger inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ÄNTLIGEN har man hittat något som verkar vara vettig information som dessutom är realistiska.

Laddhybriden på V60 D5 AWD kommer att sänka förbrukningen med ca 15 % jämfört med vanliga V60 D5 AWD vid blandad körning.

Har ingen källhänvisning för det var något som fladdrade förbi i en intervju på TVn av någon volvorepresentant,

Alltså från 0.69 l/m -> 0.58 l/m

Det stämmer mycket bra med övriga hybrider jag kört vad gäller besparing.

Att sedan bil råkar dra 0.19 liter om man kör på bara batterier som man laddat upp i väggutaget är ju en annan sak som är bra. Igentligen kunde det ju varit 0.000 l/m om batterierna/elmotorn räckt något längre så man kunnnat köra hela körcyklen på batteri och den klarat accet 0-100 på 10 sek på bara elmotor.

Skulle gärna ha en sådan.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]