Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BLUES
Har nu en volvo v40 2.0t -04 och den går som en dröm, inga ryckningar eller missljud har upplevts.
En sak som stör mig dock är lukten i bilen
kör jag med värmefläkt på och bilen blir varm så luktar det varm bastu som tenderar att göra luften i bilen torr och stickig
Har försökt att komma på vad doften liknar och det enda jag kommer på är bränd pellets, bastu, klor i badhus..
någon som kan begripa sig på vad detta är? eller har haft något liknande ?

kan inte tänka mig att olja kan ge en sån här lukt inte plast heller men torrt och stickigt blir det efter ett tag
Användarvisningsbild
av Mupphack
Har samma "fel" på min, dock inte märkt det på sistonde, har kanske med temperaturen ute att göra. För mig så luktar luften "surt" på något sätt och sticker i näsan. Jag har aldrig direkt brytt mig utan jag har bara sänkt värmen 1-2 steg så slutar det lukta :=D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Undrar om det inte beror på dåligt ventilationsfilter.

Mvh GK
av BLUES
hmm kan det vara så enkelt som ett ventilationsfilter ? ok det är ju värt att testa..
att skruva ned värmen är ju ok men det är just nu lite för kallt att göra det för ofta :) tack ändå för tipset som jag redan har testat och det är ju så att kör man på kall-luft så luktar det inte alls :)
jag läste här på forumet om växellåddan som ligger ovanför katten.. om det droppar olja på varm katt kan man få det här fenomemet då tror ni ?

ska ringa volvo och höra

tack för era svar
av N0RBERG
Ta och kolla kupéfiltret. Det kan se fördjävligt ut även om det är relativt nybytt. Kika denna tråd: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=429403

Har själv upplevt dålig lukt på sommaren när ac:n varit igång och jag stängt av den. Då kan det börja lukta illa. Har hört att det ska bero på alg/mögeltillväxt pga kondens i Ac:n. Men har aldrig upplevt något sånt på vintern, eller på sommaren om jag inte skiftar mellan ac on/off. Sök runt lite så finns det nog en del att läsa om det också.
Användarvisningsbild
av KentJ
N0RBERG skrev:Har själv upplevt dålig lukt på sommaren när ac:n varit igång och jag stängt av den. Då kan det börja lukta illa. Har hört att det ska bero på alg/mögeltillväxt pga kondens i Ac:n.
Jag hade det problemet på en S80 jag hade, lämnade in den till Volvoverkstan som sprutade in något som luktade som "Ajax" i klimatorn. Därefter försvann problemet, kostade 600.- om jag inte minns fel. Biltema har något liknande "klimatorsaneringsmedel". Vet dock inte något om hur pass bra det fungerar.
av BLUES
Peppar peppar , det har slutat lukta :D
troligtvis luktade det för att bilen hade stått ett tag.. nu luktar den lite svagt wonderbaum persika :)
hehe....
av BLUES
snabb fråga ! ska man köra med AC året runt ? även när man kör på fullvärme ?
När jag startar bilen och har fullvärme på rutan så går den ju automatiskt igång på AC
jag brukar ändra efter ett tag, på ansikte och golv, istället, då immar bilen av ganska bra , har jag märkt :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
BLUES skrev:snabb fråga ! ska man köra med AC året runt ? även när man kör på fullvärme ?
När jag startar bilen och har fullvärme på rutan så går den ju automatiskt igång på AC
jag brukar ändra efter ett tag, på ansikte och golv, istället, då immar bilen av ganska bra , har jag märkt :)
Om du autoklima i bilen så bör du låta AC vara på hela året, den hjälper att avfukta kupeluften.

Mvh GK
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]