PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
#501698
skillnaden är flödet, och även volymgenomströmmningen.
Att porta är en konst, det är inte bara att slipa lite och hoppas det blir bra. så att titta med bara ögat kan det vara svårt att se skillnad på. man ska ha en flödesbänk, och en volym-mätare.
så skillnaden kan t.ex. vara att steg3 kan vara lite rakare i insugsgången, och något större i utblåset, samt ha större ventiler.
av 240rally
#501954
För det mesta är det ventil storleken som avgör vilket trimnings steg det är på toppen, men det skiljer ju på kanaler från trimmare till trimmare.

Steg 2 44/37 mm ventiler, enkla gul märkta ventilfjädrar
Steg 3 46/38 mm ventiler, dubbla ventilfjädrar
Steg 4 46/38 fast med max bearbetade kanaler
Steg 5 46/40 maxade kanaler
av Frownlayer
#502146
Det går alltså inte att säga rakt ut att "detta är en steg 3 topp"
så det är bara att testa toppen på bilen och utvärdera den därifrån.
Användarvisningsbild
av volvoadde
#502284
Okej men det låter ju lite lömskt, för jag har sätt på tradera "steg 3 toppar" och de har ju kunnat gått för 3-4 tusen kronor och det är ju direkt inget man köper för att chansa när det är så mycket pengar så jag förstår inte hur dom räknar på det där riktigt för att avgöra för det skulle ju lika gärna kunna vara en original topp som någon amatör portat upp och experimenterat med.
av 240rally
#502313
Ja det finns mycket skit ute på marknaden när det gäller B18/B20 toppar, oftast är dom alldeles för mycket planade = för mycket komp och problem med vipparms geometrin, ska man köpa en begagnad trimmtopp ska man kolla på den först och mäta upp den så det inte är något vedbo trimmat skit. det finns ju en del seriösa toppar att få tag i men då kostar dom oftast lite mer.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#502349
Precis som 240rally...

Finns en massa skittoppar som sälgs som värstingar på bl a. Blocket så se upp. Steg 4 46/38 fast med max bearbetade kanaler säger ingenting bara att den har stora ventiler och att nån har putsat lite här och där. En NYGJORD topp med 44/37 ventiler kan flöda betydligt bättre.
Sen har det nu framkommit att toppar med stora ventiler måste ha ett borrat block för att det ska göra nån nytta. Ventilerna kommer för nära cylinderväggen helt enkelt. finns trådar i ämnet på Amazonforumet, och på Sävarforumet har proffsen gjort en portningstävling med allt vad det innebär... Sök upp den och läs och lägg dina sparad pengar på en nygjord topp som fungerar och inte på nåt gammalt postorderskit från 80-talet eller i värsta fall på nåt som är gjort i nån vebod. :D

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]