Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olof102
Hej,
nu på senast dagarna har det börjat kvittra om högra framhjulet på min S40 2,0t -00. Kvittrandet uppkommer vid >100 km/h och tystnar så fort man bromsar in under 100km/h. Ena sekunden kan det vara tyst och andra sekunden kvittrar det som man hade ett fågelbo i hjulhuset. (Det hörs alltså inte konstant)

Vad kan detta fenomen vara? Kan det vara så illa att hjullagret är på väg att ge upp?
av Spannen
Jag har också haft ett kvittrande/gnisslande ljud från höger fram, dock även i låga hastigheter.
Kommer ditt ljud hela tiden, eller mest när du släpper på gasen? Hjälper det att bromsa?

Hade bilen inne på felsökning i förra veckan, och dom hittade att ena hjullagret var kass samt att bromsklossarna var slitna. Jag fick tyvärr inte klart för mig vilket av dessa två fel som kan ha orsakat kvittret. Ska byta hjullager på fredag så kan återkomma efter det med hur det gick.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla med stillastående bil.Öppna motorhuven och lyssna, varva lite grann. Härs kvittret nu så är det måhända ett remspännhjul som är dåligt.

Mvh GK
av olof102
nja, jag bytte skivor och klossar runt om så det går väll att utesluta? Remspännare bör också gå att utesluta i och med att det ej är varvtalsrelaterat, utan hörs bara över 100 km/h. Ljudet försvinner inte om man bromsar MEN det tystnar när man kommer under 100km/h.
V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]