Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rudarmy
men hur mycket höjs laddet då?
lite olika men ca 0.1-0.2
och sjunger det mer än va de gör nu?
va menar du??
oljud el?
av LoveT4
skrev lite fel, ska stå sjungker :lol:

Men om laddet ökar genom att jag skruvar på den där måste de betyde mer Hk och Nm eller hur?

Men sjungker laddat mer än vad det gör nu?
av rudarmy
Stämmer bra, men skruva lite sen ut å åk kolla laddet, skruva lite till tills du får det ladd som BSR har sagt att du ska ha! När du kollar ladd släpp ej gasen utan håll nere i mattan hela tiden! Läs av vid 5000-5500rpm
0.9bar är ju orginal typ. å 1.35bar som BSR sa att du skulle ha är ju ca 50hk mer så tro fan att du tycker bilen går slött!
å fortsätter laddet sjunka när du höjt det så är det nog klockan som börjar bli slut... Lite svängningar är normalt dock ej 1.2 ena gången sen 0.8 andra..

Mvh Bengt
av LoveT4
Jag ska testa att skruva lite men laddar sjunger alltid lite väl? Den har ju aldrig liksom hållt sig på 1,35 Bar hela vägen till varvstop. Men man vill ju iaf ligga runt 1,2 tycker jag.
Jag prata med BSR och dom sa att om de är riktigt kallt ute så laddar en turbo bil inte lika mycket pga luftfuktighet och bränsle tydligen.
Men ditt tips är att skruva på tryckklockan och om de inte blir bättre så köpa en ny?
av rudarmy
Jag prata med BSR och dom sa att om de är riktigt kallt ute så laddar en turbo bil inte lika mycket pga luftfuktighet och bränsle tydligen
hmm borde va tvärtom kallt= mer syre! för när det är varmt ute(mindre syre) så går bilarna betydligt sämre...
Vad använder du för typ av luftfilter? ha sportluftfilter i orginalburken.
har du öppetfilter TA bort!
liten turbo litet avgashus och snorvarm gör att laddet dalar

men som tidigare sagt, prova byt magnetventilen( 500)
och byt tryckklocka ( 1000)

lite överkurs: EMS2000 problem ; sprutet har svårt att reglera magnetventilen konsikvent. överslängar, uteblivet ladd, oljämn funktion etc. alltså ena gången ger den översläng till 1.5 och håller det, nästa gång stabilt 1.0 och en tredje gång som den skall 1.2bar som sjunker något på högre varvtal.

EMS2000 är benämningen på Siemens-sprutet som sitter i dom överladdade x40-bilarna

:)
mvh bengt
Användarvisningsbild
av dannesilver
Om det var kallt ute, så borde den snarare ladda mer än mindre.

Hur långt har bilen gått?
Turbon kanske börjar vara slut?
Luktar det olja?
Blårök när du varvar ur den?
Hade en 745 turbo en gång, där turbon var dålig. Hade en pysventil, och även om jag tog bort ställskruven helt så laddade den inte mer..
av LoveT4
Servad var 2000 mil med castrol edge sport 0w-40 och allmänt välsköt.

Lugnt körda 16000 mil snart med små undantag.
Måste tilllägga att en g4 inte är samma sak som en gammal 745 :lol:
Användarvisningsbild
av MechaniX
LoveT4 skrev:Måste tilllägga att en g4 inte är samma sak som en gammal 745 :lol:
Men en turbomotor är fortfarande en turbomotor.. ;-//
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]