Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LoveT4
Hejsan.
Har problem med mitt laddtryck på min T4.
Jag har lämnat in bilen på BSR och enligt dom så ska laddtrycket ligga på 1,35 bar.
Det har fungerat jätte bra och bilen har gått riktigt bra och enligt tryckmätare så har den till och med gått upp till 1,5 bar men sen på högre varv gått ner mot 1,1-1,2 bar men tycker nu att den laddar mycket mindre och att bilen inte vill gå som den gjorde förut.
Jag har installrat BSR´s egna laddtrycksmätare och den visar ett laddtryck på 0,8-1,0 bar.
Jag byte batteri på bilen och då nollas ju allt men visst borde inte boxen eller chippningen försvinna för det?
Jag vet inte va det kan vara men är lite orolig och jag har även skickat mail till BSR för att se vad dom säger men skulle gärna vilja ha några förslag från er också.

Sen har jag ett till problem :(
Ibland när jag kör så går bilen in i något nödläge och bilen laddar endast 0,4-0,5 bar men då behöver jag bara starta om bilen så funkar den igen som den ska.
Mycket skumt tycker jag och jag har kollat felkoder men inget som kommer upp.
Om ni vet vad det kan vara så skriv gärna.

Om ni vill ha bättre förklaring så skriv gärna så ska jag göra ett nytt försök om något är oklart för er. :idea:

MVH/ Alexander :shock:
av LoveT4
Ingen som har något förslag? :(
Körde bilen igår ganska hårt och bilen ladda som max 0,9-1,0 bar men vet inte om kylan kan ha någon betydelse (-21) men jag tycker inte att de borde spela någon roll.
Ber er verkligen om hjälp :roll:

MVH/ Alexander
av rudarmy
boxen eller chippningen försvinner ej!

ang laddtrycket så har du ju haft bra innan så prova och stämpla på tex 5an å se om du får översläng på laddet(typ 1.4-1.5)
och sen "smyger" du upp laddet orkar den ej över 1bar så är tryckklockan dålig och behöver bytas...

det andra problemet att bilen "hamnar" i limp home mode kan ju bero på massa grejer, läcka i avgass., läcka i tryckslang, bränslepump, lmm, magnetventil dock konstigt att du inte får några felkoder...

men en gissning, så gissar jag på mv men svårt vetty utan ljud el felkod..
av LoveT4
Hej Rudarmy.
Jag ska kolla det där med laddtrycket så fort som möjligt men vart kan man köpa tryckklockan och vad kan den kosta.

Det andra problemet vet jag inte va de kan vara men tomgången börjar liksom svajja lite också då vet man att den inte vill ladda som den ska men det konstiga är att de händer ju bara ibland och att man bara behöver starta om bilen så funkar det igen.

Tack för ditt svar.
MVH / Alexander
av LoveT4
Jag har kollat tändspolarna och dom var det inget fel på va jag kunde hitta.

Men hur kan jag se om jag behöver byta tryckklockan?
Och är den jobbig att byta?

MVH/ Alex
av rudarmy
Men hur kan jag se om jag behöver byta tryckklockan?
och sen "smyger" du upp laddet orkar den ej över 1bar så är tryckklockan dålig och behöver bytas...
Och är den jobbig att byta?
lite trångt å byta dock endast 2st skruv å en tryckslang
av LoveT4
Den går upp över 1 bar men sen sjunger den efter motorn har kommit upp i varv och om jag sen har varv på motorn så brukar den inte vilja gå upp på så mycket mer en 1 bar.

På 5.ans växel går den upp mot 1,2-1,3 sen sjunger den efter 4-4,5 tusen varv sen om jag släpper gasen och trycker på igen så går den kanske bara upp till 1,0 bar
av rudarmy
På 5.ans växel går den upp mot 1,2-1,3 sen sjunger den efter 4-4,5 tusen varv sen om jag släpper gasen och trycker på igen så går den kanske bara upp till 1,0 bar
det låter ju som tryckklockan funkar, ev börjar bli lite slö
prova och korta ned armen ,alltså gänga in 1-2varv då höjs laddtrycket,
sen sjunker laddet lite på höga varv så det är inget konstigt..

mvh bengt

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]