Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoT4
Hej! jag har nyligen bytt olja till castrol sport edge så inget billigt skit och nytt oljefilter på min 14.000 mil servic. skulle byta luft filter oxå men när jag öppna så såg den splitter ny ut.. så lät den ligga. bilen e väl omskött och har full servis på bilia så jag fattar nt vf den drar 1.4 liter milen!! jag kör inte som en dåre eller nåt.. kör för de mesta lugnt och gasar på ibland.. inte så ofta.. min medelförburkning ligger på 1.4 och på full tank kör jag MAX 400 km! de e ingenting.. vad kan de bero på? behöver jag uppgradera mjukvaran hos volvo eller vadå?
är väldigt tacksam för svar!:)

MVH
Magnus!
Användarvisningsbild
av vetten
Ok. Felkoder är något som databoxen eller diagnostikboxen i bilen lagrar om något fel uppstår och som går att läsa ut genom bilens OBD-kontakt med ett speciellt program. Det finns massor att läsa om detta här på forumet om du använder sökfunktionen.
Om du ev har någon varningslampa som lyser så har du en indikation på att något är fel. Sen att bilen drar mycket soppa kan ju bero på så många saker så om du kan komma på något som kan ge oss en ledtråd så kommer nog tipsen att komma.
Det kan vara så enkelt som att bilen behöver en helservice med alla filterbyten och glöm inte luftfiltret för ett igensatt sådant kan orsaka att bilen går lite fett.
av VolvoT4
Okej, tack så jätte mycket för att du förklarade!:D då får jag lämna in den till volvo lr? vad kan de gå på?? kallas de "kolla felkoder"? kan de hjälpa att uppgradera mjukvaran? och vad gör dom då när de uppgraderar mjukvaran?:) luftfiltrer såg jätte fint ut men ska byta de. kan de bero på bränslefiltret? TACK:) några andra ideér? och förresten inga lampor lyser.. ibland lyser startspärren men då stänger jag bara av och sen på igen. händer väldigt sällan..
Det enda handfasta jag kan komma på utan felkoder är att det kan finnas läckor någonstans i bränslelinan.

Mvh GK
av LoveT4
Tycker att du ska kolla dina felkoder och se om det kommer upp något för min T4 jag precis gjorde en service på drar ca 0,8 så din drar lite mycket för att det ska stämma.
Inget som sakadar att kolla fel koder.
Om du inte vill åka till volvo så har jag en polare som kan göra men du kanske inte bor så nära sthlm.
av VolvoT4
Okej tack så hemskt mycket för svaren!! jätte shysst. Jag bor tyvärr i malmö.. Men tack såmkt för erbjudandet:) får väl åka ner ti volvo o bli ruinerad!:P sista fråga bara vad e för skillnad mellan kolla felkoder o uppdatera mjukvaran? vad gör de på respektive saker?

MVH
Magnus
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]