Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stahlen
Behöver tips!
Fläkten i vår v40 har dött. Var tidigare lite upp o ner i styrka, men har nu lagt av helt. Har pillat bort fläktmotståndet (transistorn) men vet ej hur jag ska testa dess funktionalitet. Tänkte även ta bort fläkten för att testa den, men en av skruvarna sitter hur tokigt som helst. Alltså tips om:
1. Hur testa fläktmotståndet?
2. Hur få bort motorn, och hur testa den?
Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Fläktmotståndet borde väl kunna testas med en motståndsmätare.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av TobbeL
Att fläktmotståndet trillar av pinn är ett rätt vanligt fel. Felsökningsinstruktioner hittar du här: http://www.rytterqvist.se/trasig-flakt-volvo-v40

Att fläkten skulle vara knepig att få bort kan jag inte minnas från när jag monterade bort min. Om du ska testa den är det bara att koppla in den på 12V och se om den snurrar. Se bara till att du kopplar in den på något som kan leverera tillräckligt mycket ström då den kräver lite kräm för att snurra igång.
av stahlen
Tack för hjälpen
Har kollat enl. Rytterqvist - får ungefär de värden han visar (tror jag gjort rätt), samt jag fick bort fläkten och har provkört den - den funkar. Hmm - några ideér? Mvh
Användarvisningsbild
av TobbeL
Det kan vara så att själva AC-panelen klappat ihop om du har otur. Är inte superdyrt men dessvärre lite dyrare än transistorn.

Det enklaste och snabbaste sättet att verkligen verifiera att det är transistorn som spökar, och att du inte råkat mäta fel, är att låna en fungerande transistor. Alternativt att du tar med din "trasiga" transistor till någon bekant med en S/V40 som har fullt fungerande fläktsystem och ser om det blir någon skillnad. Det går ju rätt snabbt att testa om du har med din "trasiga" då den fungerande inte måste demonteras, utan det räcker att man plockar bort panelen under handskfacket och byter plats på kabeln.
av stahlen
Tack för tipset.

Nu testade jag strömmen till fläktmotorn med tändningen på - inget utslag. Det borde väl vara 24 V - eller?
Det kanske är det du nämnde - ACpanelen.
Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
12 Volt skall det väl vara, har du kollat säkringen?

Mvh GK
av stahlen
Hej!

Rätt så.
Säkringen ( inne i bilen) är ok. Finns det någon annan som påverkar fläkten? Mvh
av stahlen
Får nog bita i det sura äpplet och åka till verstan i a f. Vet nu att det inte kommer fram någon el till fläktmotorn - tyvärr inte varför.
Tack i alla fall för tipsen.
Mvh
V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]