Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bulgakov
Har drabbats av ett irriterande problem med min V40. När jag kör tycks det bli något fel med elsystemet. Alla instrumentpaneler dippar och ibland stängs radion av. Sedan går det igång igen. Och så håller det på. Ibland går det ner så långt att varningslampor för att testa bromsljuste går igång, som om hela systemet "startas om".

Känns som om det är glapp någonstans. Kan det sitta i batteriet eller finns det något annan idé?
av Frigge
Börja med att kolla batterianslutningarna och jordpunkter.
Kan ju också vara oxid någonstans som kan vara lite svårare att hitta.

/Fredrik
av xinga
Jag råkar ut för mer eller mindre samma sak men det sker endast när det är kallt och/eller fuktigt. Det som drabbar mig är att:

- Hastighetsmätaren lägger av
- Varvräknaren lägger av
- Bensinmätaren och motorvärmemätaren lägger av
- Färddatorn lägger av
- Trippmätaren mm har värde synligt men ändras ej under körning

Oerhört irriterande och jag ser en fet nota framför mig för att få detta åtgärdat :(

PS - Har en V40 2.0t, -99
av azzo
Vart har man jordpunkterna?
av Swedef
Bulgakov skrev:Har drabbats av ett irriterande problem med min V40. När jag kör tycks det bli något fel med elsystemet. Alla instrumentpaneler dippar och ibland stängs radion av. Sedan går det igång igen. Och så håller det på. Ibland går det ner så långt att varningslampor för att testa bromsljuste går igång, som om hela systemet "startas om".

Känns som om det är glapp någonstans. Kan det sitta i batteriet eller finns det något annan idé?
Gammal tråd... ja -jag vet,

men jag har EXAKT samma problem på min v40 2.0t -99 (11000mil) och tänkte kolla om någon kan ge närmare svar numera???

/Danne
av Djinn
Har hänt mig 2 ggr det som ni beskriver, och båda gångerna i samband med att jag har stannat vid rödljus eller korsning.
Plötsligt blinkar allting till och färddatorn och trippmätare nollställs, stereon startar om och bilen hostar till.

Båda gängerna har verkstaden bytt kretskortet bakom instrumentpanelen och sedan har det inte varit några mera problem.
Vet inte om det berodde på kortet men tydligen kan "ledarna" på kortet gå sönder, det är ju trots allt böjligt.

Kanhända behövs en uppgradering av mjukvaran, det är väldigt populärt i V70-forumet just nu.
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :) Felet som du beskriver är för mej som gammal 440/480-ägare ett bekant "fenomen" och eftersom jag numer även äger en V40 har jag upptäckt att det verkar vara ungefär samma typ av mätare där, likadan färddator osv. nåväl felet brukar gå att lösa själv dock ej så där speciellt enkelt eftersom det ofta uppstår just på kretskortet på baksidan av mätarna, vad du måste göra är att plocka bort hela mätarhuset för att komma åt det från baksidan sen får man åtminstone på 400-serien dela allt så att man kommer åt alla lödpunkter och försiktigt med en bra lödkolv löda om alla lödpunkter då felet oftast består av en dålig lödning någonstans men man måste vara försiktig så att man inte skadar "folien"
eftersom den är väldigt tunn. Det finns en annan felkälla också och det är kontaktstyckena som kopplar ihop mätarna med bilens övriga elsystem så om du nu ger dej på att ta loss alltihop så börja med att rengör kontakterna ordentligt och testa om det funkar innan du ger dej på lödpunkterna ett tips är att när du gjort rent kontakterna är att lägga på Volvos "lågtemperaturfett" som förhindrar att det kommer in fukt så att det bildas ny oxid :cry: Hoppas att detta kan hjälpa dej och att du törs ge dej på att fixa det inte så svårt bara man är försiktig men räkna med en dags arbete, jag kan tyvärr inte ge dej några tips om hur man tar loss mätarhuset men man brukar iallafall på 400-bilarna få plocka bort nästan hela instrumentbrädan förhoppningsvis är det enklare på 40-bilarna men det tror jag knappast :shock: Hur som helst LYCKA TILL :wink: för det kan du behöva.
av Swedef
Tackar för svar!
...men att ta isär instrumentbrädan känns väl drygt! samt amatör-löda?
njaae... det blir att åka in på Volvo och be dem kolla felkoder först,återkommer med resultat.
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]