Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Steff 99 skrev:En del tycker att en IKEA soffa är toppen andra väljer en handgjord soffa från möbelsnickaren.
En del ser ingen skillnad på dessa två, andra ser direkt finessen med det som är riktigt bra.
Sant.. men så finns det en ytterligare kategori. Det är kategorin som tror att det som är dubbelt så dyrt automatiskt är dubbelt så fint, eller dubbelt så bra. Eller för den delen klarar en funktion dubbelt så bra. Den kategorin har priset som ett filter över sina upplevelser, där pengarna, ju mer det är, automatiskt har gör allting bättre.
Den kategorin beställer gärna en handgjord soffa från möbelsnickaren, gärna dyrare än grannens handgjorda, gärna mer utsirad. Eftersom den är dyrare är den naturligtvis bättre att sitta i än grannens, allt runtomkring soffan förgylls också i samma skimmer. Allt är nu mera värt än grannens...
Användarvisningsbild
av FWH
XC90_Executive skrev:Jag var med en kompis och kikade på Subaru. Han skulle ha en fyrhjulsdriven lite billigare andrabil, kör tyska vrålåk (AMG, M etc) i vanliga fall. Jag blev otroligt besiken måste jag säga. Plasten i samtliga kändes mer som papp och hela bilen luktade inte ny bil utan bara ny plast. Nä usch och fy. Det blev ett kort besök....
Vet precis vad du menar!

Jag kollade på Subaru förra vintern. Körde en Forrester (då nya) och Outback, både med diesel boxern.

Riktigt bra grepp in snön bra bra däck, fina motorer, ok komfort etc - men inredningarna??!!?? :shock:

Förstör hela bilen. :(
Användarvisningsbild
av FWH
Jag har ägnat mig åt detta i-lands problem senaste dagarna. Kravet är att det ska vara en miljöbil, själv vill jag helst ha automat och gärna kombi.

Hybrider finns det inget vettigt inom min budget (kan inte sträcka mig till tex en Lexus) och gas bilar går bort på grund av låg räckvid och brist på tankställen i Stockholms trakten.

Så E85 eller miljö diesel kvar står...

BMW 3-serie
Miljöklassad 320d kommer till våren, just nu är bara 316d som finns och den är rätt slö. Den finns bara till sedanen och bara som manuell. 3-serien är också väldigt trång inuti.

Audi A4
Avant modellen finns nu med 2 miljö alternativ, en E85 och en diesel. Båda motorerna är bra, E85:an är snabbare, men det är bra vrid i dieseln. Ingen kan fås med automat låda, E85 kan fås med Quattro. Dieseln har vissa begränsningar på utrustningsvalen. Bilarna känns väldigt väl byggda, är bekväma och har bra utrymmen. Men just nu är leveranstiderna 8-9 månader!

NYA Passat
Denna finns inte att provköra ännu, men vissa handlare har visnings exemplar i bilhallen. Precis som Audin känns den väldigt välbyggd och utrymmen är bra. Men standard stolarna är inte alls bekväma och inredningen är precis lika tråkig som alltid. Kommer att finnas med både diesel och E85, och E85 kommer att finnas med automat. Detta gäller både sedan och kombi.

Skoda Superb
Faktiskt trevligare inuti än nya Passat (!) men väl liten diesel för så stor bil.

Saab 9-5
Biopower (E85) finns med automat och även med XWD. Kombin inte ute ännu. Det går att pruta en hel del!! Navigatorn är ett måste för att få bort den gröna displayen som totalt förstör inredningen annars. Kvaliteten känns tveksam, särskillt ser läder klädlsarna riktigt illa ut – de är skrynkliga! HUD är coolt och skylt läsar kameran är kul och praktiskt även om den inte funkar alltid. Jag tyckte även att den var vinglig i motorvägs fart, men den var på vinter däck och utan XWD.

Volvo V60
T4F produktionen verkar inte starta innan slutet på Maj och automaten kommer att vara Powershift lådan. V60 är en bil jag verkligen gillar, men det är emot mina principer att köpa en bil i sitt första produktions år. Det gäller iofs även Saaben och Passaten också...

Volvo V70 2,5 FT
Den återuppstår som Euro5.
Törstig och ingen snygg färg display, men bra knuff om Euro5 motorn har samma prestanda.
Det får bli en sån.

Min prio lista såg ut så här till slut:
1. V70 2,5 FT Geartronic
2. V60 T4F Powershift (men vänta..)
3. Saab 9-5 Biopower auto XWD (sedan)
4. Passat Variant E85 DSG
5. Audi A4 Avant diesel manuell
av bilgalen
Men dissa inte vissa bilar bara för den långa leveranstiden. Många handlare har förbeställningar inlagda för snabb leverans. Just Audi A4 Av E85 quattro fick jag själv en offert på för några veckor sen med leveranstid på 2veckor. Men det var just en förbeställd bil. Sök på blocket för att hitta dessa.
Användarvisningsbild
av FWH
bilgalen skrev:Men dissa inte vissa bilar bara för den långa leveranstiden. Många handlare har förbeställningar inlagda för snabb leverans. Just Audi A4 Av E85 quattro fick jag själv en offert på för några veckor sen med leveranstid på 2veckor. Men det var just en förbeställd bil. Sök på blocket för att hitta dessa.
Det var mest bristen på automat låda som fick mig att "dissa" Audi. Annars är A4:an en bra bil.
av mojja
Halloj allesammans!

Blev en volvo denna gång med, Mest för att jag inte ville slanta det bmw handlaren ville ha för sina nya x3 or med liknande utrustning.

Volvon blev även den allt annat än billig.

Med vinterdäck och optimering inräknat 530 k brutto, Då blir denna bil ganska fullsmetad.¨

Motsvarande bmw x3 med samma effekt och en diesel 5 under huven hamnar på ca 650k brutto:(

Hade hellre ägt bmwn med återigen fick utrustning och pris gå före märket på huven:(
av Lövet
Och netto skiljde det?

(Min gissning = betydligt mindre)
av NCR
Goddag mina herrar.

Efter några års frånvaro från detta eminenta forum bestämde jag mig för att kasta ett öga på hur det går för er och se, en diskussion där Merca nämns. :D

Har de senaste 3,5 åren kört Kia, men bytte i somras till en MB E-220 med lite lull-lull på. Vill bara berätta att inte ens MB är felfria :wink: , har knarr i mittkonsollen samt lite i förarstolen. :roll: Jag köpte inte bilen ny utan begagnad med 1380 mil på mätaren, fd tjänstebil från en firma som byter varje år(!). Knappt en repa på den och jag betalade 349.000:-. Kikade på motsvarande BMW och Audi, samt även Volvo men det fanns ingen av märkena som kunde konkurrera med MB pris/utrustning/kvalitetsmässigt ansåg jag vid köpet. Bilen är en s.k. "Business" dvs en standardutrustad modell för tjänsteåkarna som det några ggr på året dyker upp en hop bilar under ungefär samma tid på året.

Så, har ni funderingar om och kring MB och då framför allt E-Klass (det som kallas W212 på MB-språk) är välkomna att komma med frågor.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]