NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RobbanZ
Hej på er,

Har vintertid hög förbrukning på min Volvo V50 D5. Har mätt förbrukningen, den ligger mellan 9.10 - 10.76. Färddatorn visar 6.7 i medel. Har ca 1 mil till jobbet och kör dieselvärmaren varje morgon vintertid. Snittade 6.3 - 7.3 under sommaren och hösten. Är det onormalt hög ökning vintertid?
av dali
Jag skulle tro att skillnaden mellan sommar och vinter är dieselvärmaren. Kör du mest korta sträckor så blir det ganska många timmar dieselvärmare per tank.
av mojja
Vill du snarlik förbrukning på sommaren som på vintern får du skaffa varmgarage och skippa bränslevärmaren:)

Hade oxå en v50 d5 förut och tyckte det var värt varända ml som bränslevärmaren drog. -25 grader ute på morgonen och en avtinad varm bil att sätta sig är för mig värt många kronor. Finns inget värre än att 05.15 för min del stå och skrapa rutor och huttra i en iskall bil på vintrarna. Det enda som jag saknade till den bilen var en fjärr så jag slapp gå ut när jag glömt ställa in tiduret:)
av RobbanZ
mojja skrev:Vill du snarlik förbrukning på sommaren som på vintern får du skaffa varmgarage och skippa bränslevärmaren:)

Hade oxå en v50 d5 förut och tyckte det var värt varända ml som bränslevärmaren drog. -25 grader ute på morgonen och en avtinad varm bil att sätta sig är för mig värt många kronor. Finns inget värre än att 05.15 för min del stå och skrapa rutor och huttra i en iskall bil på vintrarna. Det enda som jag saknade till den bilen var en fjärr så jag slapp gå ut när jag glömt ställa in tiduret:)

Hej,

Har hört ifrån Volvobil/Bilia att det skall löna sig att köra värmaren vintertid eftersom bilen snabbare kommer upp till rätt temp. Det är ju riktigt skönt att komma till en varm bil:)

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]