Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Om en dieselbil saknar bränslevärmare kommer motorn inte upp i arbetstemperatur kalla vinterdagar. Och en motor som inte når arbetstemperatur både drar mer och släpper ut mer. Bränslevärmare som drar extra bränsle eller en motor som aldrig når arbetstemperatur som drar extra bränsle. I det läget är bränslevärmare att föredra, men man ska ju veta att inget av det här tas med i EU körcykeln.

Diesel har högre verkningsgrad än Otto, ca 10%. Men 2.5FT står sig väl och är inte på något sätt oeffektivare än motsvarade diesel, D5. En kollega kör V70 med D5 på 0.75 l/mil plus bränslevärmare, vilket blir 0.85 nu på vintern. Jag ligger på 1.2 l/mil nu på vintern vilket är mindre energi än 0.85 l diesel.

Att en diesel ger mindre överskottsvärme som kan användas i kupen beror inte på att dieselmotorn har högre verkningsgrad. Det beror på att dieselmotorn går på luftöverskott, alltså värmen går ut genom avgasröret.
av Steff 99
Ett av de mest kända problemen med ottomotorn är att den är väldigt bränsle slösande när den är kall, så att du kan köra på samma förbruknng även vintertid så gäller nog detta enbart din bil.
Men sluta nu och förstör även denna tråd.
Du kan väl skapa en egen tråd där du kan framföra dina åsikter så slipper du förstöra alla övriga trådar som inte handlar om etanol vs diesel
Användarvisningsbild
av FWH
poseidon skrev: Att värmen kommer snabbt i din 2.5Ft är ju för att den är så oeffektiv så den kan skicka överbliven energi till kylarvattnet å så vidare in i kupén.
Eller för att den har PTC element....
av MattiasD
Steff 99 skrev:Du kan väl skapa en egen tråd där du kan framföra dina åsikter så slipper du förstöra alla övriga trådar som inte handlar om etanol vs diesel
Har jag fel kanske du borde bemöta med argument? Ett forum är till för diskussion?
av Lövet
Finns det något i rubriken "V70 DRIVe vs D3" som någon förutom MattiasD tycker handlar om etanol?
av MattiasD
Återigen Andreas, trådskaparen verkade anse bränsleekonomi vara viktigt. Därför ville jag belysa bluffen i EU körcykeln som vi kan kalla dieselbluffen. Jag förstår det är känsligt att på detta forum lyfta fram diesels baksida. Men hur vore det om du Andreas någon gång bemöter med sakliga argument istället för att hacka på person? Men jag förmodar du inte klarar av det.
av Steff 99
MattiasD skrev:Återigen Andreas, trådskaparen verkade anse bränsleekonomi vara viktigt. Därför ville jag belysa bluffen i EU körcykeln som vi kan kalla dieselbluffen. Jag förstår det är känsligt att på detta forum lyfta fram diesels baksida. Men hur vore det om du Andreas någon gång bemöter med sakliga argument istället för att hacka på person? Men jag förmodar du inte klarar av det.
Du bara bluddrar en massa "skit"..EU normen är ett mätsätt som är överenskommet inom EU och som nu biltilverkarna har som norm att redovisa efter, ett så kallat standardiseringsmått.
Sedan må du tycka vad som helst om detta , men att säga att den är en bluff är bra löjligt.
av s6025t
Är det bränsleekonomi trådskaparen är ute efter är ju en Diesel överlägsen en Etanolbil i vilket fall som helst...
Användarvisningsbild
av crumpets
s6025t, kul att du kunde argumentera för din sak. Där gav du verkligen MattiasD på nöten :roll:

Lustigt hur alla går i taket så fort nån vågar nämna att man faktiskt skulle kunna tjäna någon krona på en FT kontra en diesel. Det är som om den allmänt vedertagna sanningen att diesel alltid är billigast är det oemotstridliga faktum som ingen får ifrågasätta.

Snälla lägg ner det som angränsar till personangrepp och snälla försök att åtminstone bifoga enkla uträkningar innan ni lägger fram saker som fakta. Tack.
Köpråd volvo s60 t5

Det var lite så jag tänkte också.[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]