- lör 19 feb 2011, 18:38
#501332
Om en dieselbil saknar bränslevärmare kommer motorn inte upp i arbetstemperatur kalla vinterdagar. Och en motor som inte når arbetstemperatur både drar mer och släpper ut mer. Bränslevärmare som drar extra bränsle eller en motor som aldrig når arbetstemperatur som drar extra bränsle. I det läget är bränslevärmare att föredra, men man ska ju veta att inget av det här tas med i EU körcykeln.
Diesel har högre verkningsgrad än Otto, ca 10%. Men 2.5FT står sig väl och är inte på något sätt oeffektivare än motsvarade diesel, D5. En kollega kör V70 med D5 på 0.75 l/mil plus bränslevärmare, vilket blir 0.85 nu på vintern. Jag ligger på 1.2 l/mil nu på vintern vilket är mindre energi än 0.85 l diesel.
Att en diesel ger mindre överskottsvärme som kan användas i kupen beror inte på att dieselmotorn har högre verkningsgrad. Det beror på att dieselmotorn går på luftöverskott, alltså värmen går ut genom avgasröret.
Diesel har högre verkningsgrad än Otto, ca 10%. Men 2.5FT står sig väl och är inte på något sätt oeffektivare än motsvarade diesel, D5. En kollega kör V70 med D5 på 0.75 l/mil plus bränslevärmare, vilket blir 0.85 nu på vintern. Jag ligger på 1.2 l/mil nu på vintern vilket är mindre energi än 0.85 l diesel.
Att en diesel ger mindre överskottsvärme som kan användas i kupen beror inte på att dieselmotorn har högre verkningsgrad. Det beror på att dieselmotorn går på luftöverskott, alltså värmen går ut genom avgasröret.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14