Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stephie
hej

Min bil har gått dåligt och inte startat från och till, har då kollat lite här och kollade ic slangen, den var full med vatten och antagligen olja. Efter detta gick bilen hur bra som helst i två veckor. NU startar den inte igen. Kan tänka mej att det kan vara mycket kondens då det varit väldigt varmt vissa dagar. Men är det någon som hittat nån lösning på det här problemet, eller va kan det bero på att det samlas vatten??
Användarvisningsbild
av Wulfen
Hallå,

Hade exakt samma problem på min 2.0t 98, att bilen gick dåligt och var fullt med vatten och olja i ic slangen samt att all olja försvann ur motor, tyvärr hitta ja aldrig problemet , verkstaden kunde inte förklarar det heller , sluta med att ja fick byta motor. Sen dess har ja inte haft problemet.
av stephie
Wulfen skrev:Hallå,

Hade exakt samma problem på min 2.0t 98, att bilen gick dåligt och var fullt med vatten och olja i ic slangen samt att all olja försvann ur motor, tyvärr hitta ja aldrig problemet , verkstaden kunde inte förklarar det heller , sluta med att ja fick byta motor. Sen dess har ja inte haft problemet.
ok det lätt ju inte lovande :( antar att du hade kollat packningen i turbon och så också ?? var de några saker ni uteslöt att det kunde va?
och vad går ett motor bytte på?
Många frågor :)
av KajJacob
stephie skrev:

ok det lätt ju inte lovande :( antar att du hade kollat packningen i turbon och så också ?? var de några saker ni uteslöt att det kunde va?
Jag fick tag i en motor för 5000:- som gått 11.000 (tur då skroten hade lagerrensning), och fick den bytt för 3000:- (svart). Om du tar det beslutet så passa på att kanske byta turbon också.

Kolla här:

http://korturl.com/ymz158

Beroende på hur mycket din motor har gått och övrigt skick på bilen så kan det vara väl värt. Jag har aldrig ångrat det och trots att jag mycket väl har råd med en ny bil så släpper jag nog inte min v40 på ett bra tag nu.
Användarvisningsbild
av Wulfen
Många frågor :)[/quote]

Ja för mekonomen sa att det var turbo ras, men de gick igenom turbon och allt såg bra ut så har ju samma turbo nu, Och sen gick de igenom toppen och kammarna och det såg förjävligt ut, så de tyckte det var bättre att byta hela motorn. Låter det som motorn går runt riktigt när du försöker starta den? min gick riktigt tungt.

Min motor gick på 6 tusen som gått 18 000 men då var kam och rullar byta redan, bytet gick på 5 tusen på mekonomen sen med olja och filter var det sammanlagt 12800.

Be isåfall någon kolla turbon för kan vara som i mitt fall att turbon var helt okej.
av stephie
Wulfen skrev:ok det lätt ju inte lovande :( antar att du hade kollat packningen i turbon och så också ?? var de några saker ni uteslöt att det kunde va?

Ja för mekonomen sa att det var turbo ras, men de gick igenom turbon och allt såg bra ut så har ju samma turbo nu, Och sen gick de igenom toppen och kammarna och det såg förjävligt ut, så de tyckte det var bättre att byta hela motorn. Låter det som motorn går runt riktigt när du försöker starta den? min gick riktigt tungt.

Min motor gick på 6 tusen som gått 18 000 men då var kam och rullar byta redan, bytet gick på 5 tusen på mekonomen sen med olja och filter var det sammanlagt 12800.

Be isåfall någon kolla turbon för kan vara som i mitt fall att turbon var helt okej.[/quote]

tack så mkt för ditt svar!
föra ägaren hade provtryckt turbon precis innan jag köpte bilen, men det kan ju hänt något efter det. Min bil går hur bra som helst så fort jag tömt ic slangen. laddtrycket går upp direkt och motorn är lätt startad och går rent. Men bilen dricker mkt olja. Bytte olja för ca 2 månader sen och nu är den nere precis i mellan max och mini och jag har inte kört speciellt mkt.

Men får bli att ringa runt till olika verkstäder på måndag och i värsta fall bytta motor.
av stephie
KajJacob skrev:
stephie skrev:

Jag fick tag i en motor för 5000:- som gått 11.000 (tur då skroten hade lagerrensning), och fick den bytt för 3000:- (svart). Om du tar det beslutet så passa på att kanske byta turbon också.

Kolla här:

http://korturl.com/ymz158

Beroende på hur mycket din motor har gått och övrigt skick på bilen så kan det vara väl värt. Jag har aldrig ångrat det och trots att jag mycket väl har råd med en ny bil så släpper jag nog inte min v40 på ett bra tag nu.
tack för tipset !
min bil har "bara" gått 18000 mil och turbon är provtryckt för lite mer en 6månader sen så borde ju inte va fel på den. Men får bli att lämna in den nu, nåt är ju uppenbarligen trasigt. Men bra att ha lite kött på benen när man ringer verkstaden :)
av stephie
Wulfen skrev:Okej trÅkigt att höra , fick du veta exakt vad det var för fel på din motor?

Föra ägaren hade skruvat upp laddtrycket på den :x så de mesta i motorn började ju gå sönder. iaf glad att man har en v40 så de finns mkt billiga reservdelar :)

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]