Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Som sagt, i fallet diesel finns flera parametrar som inte är med i EU körcyklen. Otto motorn behöver varken bränslevärmare eller partikelfilter, som båda ökar bränsleförbrukningen. Lågt effektuttag, som det handlar om i körcykeln, gynnar dieselmotorn pga motorn går på luftöverskott. Kort och gott, felet i körcyklen blir större för diesel och orimliga förbrukningssiffror deklareras.
av Mwi
Bränsle kostnaden är liten del av bilkostnaden om du inte kör extremt mycket så är nog värdeminskningen den största posten som en annan skrev tidigare. Så för ekonomin är det att försöka gissa vilken bil som är attraktiv i framtiden personligen tror jag lite mer på V60 med D3 motor av dina alternativ. Men att byta bil är väl tyvärr alltid en dålig affär men ändå lite trevlig. Så lycka till med ditt val och välj rätt enligt dina egna värderingar för det är du som skall köra bilen inte vi.
Användarvisningsbild
av na96gen
Båda är snåla men ett snäpp lägre med DrivE. Vintertid upplevs skillnaden mindre då tycker jag Driven har tillräckligt flås, iof inte kört så mycket landsväg men massor med omkörningar för det går inte så bra. (Beror ju på vad man jämför med) Dock tror jag man värdesätter D3 mer sommar tid när det inbjuds till lite mer aktiv körning med sommardäck så att säga.
Men jag håller med Andreas ovan, det är lite fånigt och jämför tio:or nästa när man ska köpa bill för ca 300'. Då är inte förbrukningen den största posten.
Så jag tycker det beror på hur aktivt du du kör och är det en rent ekonomiskt val kom ihåg att räkna in service, värdeminskning etc och inte minst inköpspris. Den utgående Driven som tillverkades till årskiften har man fått får 245' men Momentum, metallic och värmare.
av dst02
fredrikkesson skrev:står och velar mellan v70/60 drive eller d3 med manuell låda! anledningen att jag ska byta bil är att den jag har drar för mycket och därför har man ju sneglat på drive modellen, mennär man läser vad folk har för förbrukning så skiljer det inte mycket en drive ligger runt 0,6 och en d3 0,65 kanske så det verkar ju som att det inte går att komma lägre oavsett motor. kan vara värt att lägga drygt 2000 i skatt på en d3 och ha en roligare bil fast som änndå drar lika som en drive!

Jag stog också i valet om D3 och DRIVe fast i V70, provade först en D3 aut som Jag föll direkt för men priset i inköpspris, gamla skatten på 3800,- (med aut) och en lite högre förbukning gjorde att valet föll på DRIVe som inte
heller den är så tokig. Körglädje handlar enligt mig inte bara om effekt utan också att kunna åka förbi ena macken efter den andra utan att behöva tanka ;)

Tycker DRIVe räcker för vanlig vardagskörning men har inte mycket till övers när en omkörning behövs.
Jag hade nog valt att köpa D3´an om det inte var för att Jag kan köra av mig under den rätta tiden på året med motorcyckel.

Som många andra nämt så kan Jag säga att Jag kommit ner i 0.5/mil blandad körning utan att använda parkeringsvärmaren och med dubbdäck. Med parkvärmaren och normal körning så ligger den annars på runt 0.63.

Prova och kör båda flera gånger och tänk efter vad som är viktigt för just dig, förbrukning och pris eller mer effekt och skönare gångkultur.
av perhall
Det är ju en del kampanjpriser både på DRIVe och på D3 så beroende på vilken spec/utrustning man vill ha kan prisskillnaden vara marginell eller stor. Sen är ju D3 billigare att serva och har EURO5 - de DRIVe som är ute nu har inte det om det är lagerbilar. Däremot kommer det ju en DRIVe med EURO5 som kommer att börja tillverkas senare i vår. Om erfarenheten från 30-40-50-bilarna stämmer så är nog den lite törstigare (oavsett vad EU-mixen säger) men kommer å andra sidan att ge 115 hk och är det 270Nm mot 109 hk och 240 Nm?

Sen är båda DRIVe-/D2-motorerna dyrare att serva än D3.
PH
av Steff 99
MattiasD skrev:Som sagt, i fallet diesel finns flera parametrar som inte är med i EU körcyklen. Otto motorn behöver varken bränslevärmare eller partikelfilter, som båda ökar bränsleförbrukningen. Lågt effektuttag, som det handlar om i körcykeln, gynnar dieselmotorn pga motorn går på luftöverskott. Kort och gott, felet i körcyklen blir större för diesel och orimliga förbrukningssiffror deklareras.
Hade man sluppit bränslevärmare och partikelfilter så hade dieseln nästa gått på luft, är det det du menar ??:-/
Med tanke på den redan låga förbrukningen som snåldieslarna har vid normal körning.
av dst02
MattiasD är nog bara bitter för han själv inte valde diesel som istället får frysa i en kall
kupe varje morgon till jobbet för han inte har nån parkvärmare ;)
av MattiasD
Steff 99 skrev:
MattiasD skrev:Som sagt, i fallet diesel finns flera parametrar som inte är med i EU körcyklen. Otto motorn behöver varken bränslevärmare eller partikelfilter, som båda ökar bränsleförbrukningen. Lågt effektuttag, som det handlar om i körcykeln, gynnar dieselmotorn pga motorn går på luftöverskott. Kort och gott, felet i körcyklen blir större för diesel och orimliga förbrukningssiffror deklareras.
Hade man sluppit bränslevärmare och partikelfilter så hade dieseln nästa gått på luft, är det det du menar ??:-/
Med tanke på den redan låga förbrukningen som snåldieslarna har vid normal körning.
Nje, hehe, önska går ju. Hade man inte haft bränslevärmare och partikelfilter och man alltid accelererar 0-70 på 20s, under de varma sommardagar då du enbart kör bil, ja då borde du få samma förbrukning som biltillverkaren uppger, dvs samma förbrukning som i EU körcykel.
av MattiasD
dst02 skrev:MattiasD är nog bara bitter för han själv inte valde diesel som istället får frysa i en kall
kupe varje morgon till jobbet för han inte har nån parkvärmare ;)
Haha...nä, värmen kommer snabbt i en 2.5FT. Men det är inget som hindrar att nästa gång välja bränslevärmare. Man måste inte ha en dieselmotor för att kunna gör det. Skillnaden på en otto är att bränslevärmaren inte behöver gå hela tiden för att hålla motorn i arbetstemperatur (kalla vinterdagar).

Jag ville bara få folk att tänka till vad som egentligen döljer sig bakom förbrukningssiffrorna som tillverkarna uppger. Det är inte så klokt att basera sitt bilköp på dessa. Att diesel gynnas är glasklart och värst av allt klassas dieselbilar som miljöbil med rena bluffsiffror som grund. Kikar vi sedan på utsläpp och vad EURO5 innebär, ja då gynnas också en teknik - diesel - som inte alls har samma utsläppskrav som övriga. Nä, det är knappast fler dieselbilar vi behöver i samhället.
Användarvisningsbild
av poseidon
Det är inte alla biltillverkare som har värmare som standard till sina dieslar, att volvo har det på den nordiska marknaden är nog för att vi kunder kräver det. Subaru Legacy/Outback har det inte å de är väl utsedd till bästa kombi av teknikens värld om jag inte minns fel.

Att värmen kommer snabbt i din 2.5Ft är ju för att den är så oeffektiv så den kan skicka överbliven energi till kylarvattnet å så vidare in i kupén. I en diesel så blir ju större andel av bränslet rörelseenergi för bilen istället.

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]