fredrikkesson skrev:står och velar mellan v70/60 drive eller d3 med manuell låda! anledningen att jag ska byta bil är att den jag har drar för mycket och därför har man ju sneglat på drive modellen, mennär man läser vad folk har för förbrukning så skiljer det inte mycket en drive ligger runt 0,6 och en d3 0,65 kanske så det verkar ju som att det inte går att komma lägre oavsett motor. kan vara värt att lägga drygt 2000 i skatt på en d3 och ha en roligare bil fast som änndå drar lika som en drive!
Jag stog också i valet om D3 och DRIVe fast i V70, provade först en D3 aut som Jag föll direkt för men priset i inköpspris, gamla skatten på 3800,- (med aut) och en lite högre förbukning gjorde att valet föll på DRIVe som inte
heller den är så tokig. Körglädje handlar enligt mig inte bara om effekt utan också att kunna åka förbi ena macken efter den andra utan att behöva tanka ;)
Tycker DRIVe räcker för vanlig vardagskörning men har inte mycket till övers när en omkörning behövs.
Jag hade nog valt att köpa D3´an om det inte var för att Jag kan köra av mig under den rätta tiden på året med motorcyckel.
Som många andra nämt så kan Jag säga att Jag kommit ner i 0.5/mil blandad körning utan att använda parkeringsvärmaren och med dubbdäck. Med parkvärmaren och normal körning så ligger den annars på runt 0.63.
Prova och kör båda flera gånger och tänk efter vad som är viktigt för just dig, förbrukning och pris eller mer effekt och skönare gångkultur.