Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joff
Hallo har en v70 1999 Automat

med ecc tror ja det heter,

har fått ett mysko fel fläkten vandrar upp och ner i styrka. bromsar jag in under färd så ökar den i hastighet
släpper ja sedan bromsen så sjunker den i hastighet

Någon som har tips vart man börjar att felsöka???

känns ju surt nu i kylan att inte ha bra blåst i bilen

reglagen är ställda enligt följande
värme 22
mitt ratten på auto
fläkthastigheten på ca 75%

blir lika även om jag styr knappen på fötter eller mitt på

tacksam för alla tips
av Gasten
Hade samma fenomen på min. Kolen i fläktmotorn var slut. Kan ej bytas utan man får sätta i en ny fläkt vilket är mycket enkelt och snabbt att utföra..
av Jroc
Hade samma på min v70 99, med tillägget att ibland så startade fläkten inte alls, fick indikering på panelen när den inte startade. Köpte en ny fläkt och satte in, tog 10 min, nu fungerar det som det ska igen..
av Tompa6704
Jag hade exakt samma symtom, ökade i varv vid inbromsning, i övrigt gick den på halvfart tills för ett par dagar sen då den dog helt. Torx 25 och en liten mejsel att bända isär kontaktstycket är dom enda verktygen man behöver, skruva bort inredningen i handskfacket, sen friläggs 2 skruvar till inredningen under facket som man lossar, släpp ner inredningen och dra den mot dig, lossa ev. kontaktstycket till golvbelysningen. Nu kommer man åt fläkten väldigt bra, 2 kabelstammar sitter på fläkten, båda lossar man med handkraft, skruva loss dom 4 skruvarna, lossa kontaktstycket och montera den nya fläkten.

Tusen tack för alla tips jag fått här, hoppas min beskrivning kan vara till hjälp oxå.

MVH/Tompa6704

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]