semmelman skrev:Jaha, svaret var inte så givet, man kanske kunde rena oljan ändå, om de ändå gör så... okej till en amazon men kanske inte en turbo... läste jag inte nånstans att det är i princip lacknafta el sprit de tillsätter? Då skulle man kunna rena å hälla i en skvätt av det å sen bara tuta å köra?
Att elda upp den känns som lite konstigt när det är så hårda regler på avgasrening och koldioxidutsläpp för övrigt så släpper man ut liksom orenat i onödan...
Fine vill du blanda lacknafta och motorolja och sen kanske slunga det i kaffefilter och kanske nån strumpa så är det okej med mej. Men det är inte hur det görs och det är inte för att få fram en användbar olja igen man gör det. Det är för att få fram en BASOLJA, alltså nåt att bygga en ny olja eller fett på.
Det finns reningsutrustning på blocket för den hugade, bara köpa rena och sen inbilla sej att tvättadditiven, stabiliseringsmedlen till viskositeten osv ändå aldrig behövdes. Syraresterna och dom andra otrevligheterna som inte heller försvinner vid partikelrening får du väl se som en bonus till nästa maskin.
http://www.blocket.se/lulea/Oljerenare_ ... ?ca=14&w=3 Har en rening på 10micron och ditt oljefilter i bilen har bara 20 micron som bäst.
Gällande eldning av oljorna så har ju förbränning kommit såpass långt att man inte längre häller ut 20 liter på golvet och tänder på för att sen vädra ut röken.
Det finns HÅRDA rökgaskrav och alloljepannorna uppfyller dom med råge. Det är långt mycket renare än dom flesta villa oljepannor (om man nu inte köpt en ny på dom senaste 2-3åren) och ljusårbättre än närmaste ålandsfärja..