Cox skrev:Någon som har koll ?
Flashbooster vs Polestar
flashbooster verkar ju enkelt plugga in och tryck på en knapp.
Polestar lämna in bilen till Volvo.
Men håller flashbooster samma kvalité som Polestar ?
Har någon här på forumet erfarenhet av flashbooster Polestar har ju gott ryckte.
Puh, blev mycket skriva ikväll.
Polestar är också ett säkert kanonalternativ. Kanske lite dyra..
En grej jag förstod av samtalet jag hade med utvecklarna, så påverkar Polestar och Flashbooster motorparametrarna på i princip samma sätt. Bland annat railtryck, spridarduration och ett måttligt ökat laddtryck för att hålla en fullständig förbränning vid extra anrikning.
Som jag uppfattade det verkar det dock finnas en liten skillnad mellan hur gasresponsen upplevs.
Eftersom Polestar ligger under Volvos eget "namn" och beskydd så kan/får de inte öka rökgasmängden ett jota under den EU-körcykel som används när en homologisering genomförs. Skulle det ske så måste de typa om fordonsklassen, och det skulle i praktiken vara mkt dyrt och ibland omöjligt för lite äldre modeller.
Lösningen är då att inte aktivera "trimmet" förrän ett visst värde uppnås, t.ex. ett laddtrycksvärde.
Detta laddtrycksvärde uppnås aldrig under den "fega" EU-körcykeln, d.v.s. bilen är då i praktiken original under mätning vid ett EU-godkännande och inga värdesförändringar kan därmed mätas.
Lite spel för galleriet, men sådan äro branschen..
En Tuner som flashbooster behöver inte hålla sig stenhårt till dessa intypningsregler då de inte är en biltillverkare, och kan då "aktivera" trimmet vid en annan tidpunkt/belastning/körsituation.
Det resulterar bland annat i att bilen känns vaken och mer alert redan från mycket måttligt gaspådrag.