Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikM
Men 5200:- för OBD flashen är helrätt! Enda anledningen till att folk väljer Poolstar är ju garantin hos Volvo, men för oss som kör D3 finns inte allternativet Poolstar eller BSR och RICA har misslyckats!

Poolstar är en helt egen sak i och med garantin med Volvo, men BSR och RICA lär få sig en helvettes match om OBD håller god service och pris!
av HenrikM
Men 5200:- för OBD flashen är helrätt! Enda anledningen till att folk väljer Poolstar är ju garantin hos Volvo, men för oss som kör D3 finns inte allternativet Poolstar eller BSR och RICA har misslyckats!

Poolstar är en helt egen sak i och med garantin med Volvo, men BSR och RICA lär få sig en helvettes match om OBD håller god service och pris!
av Cox
Nja inte enda anledningen för mig. Jag vill ha en produkt utan trassel och krångel. priset bryr jag mig inte om det är inte en avgörande faktor. det avgörande är om produkten fungerar bra. men klart funkar flashbooster lika bra som Polestar så visst kan jag då välja flashbooster. Den produkten har ju fördelen att jag kan återställa bilen gratis, detta kostar ju pengar om jag väljer Polestar. Vad jag kan utläsa från deras hemsida är att flashbooster lämnar sämre prestanda än Polestar.
Användarvisningsbild
av kvantskum
Cox skrev:Någon som har koll ?
Flashbooster vs Polestar
flashbooster verkar ju enkelt plugga in och tryck på en knapp.
Polestar lämna in bilen till Volvo.
Men håller flashbooster samma kvalité som Polestar ?
Har någon här på forumet erfarenhet av flashbooster Polestar har ju gott ryckte.
Puh, blev mycket skriva ikväll.
Polestar är också ett säkert kanonalternativ. Kanske lite dyra..
En grej jag förstod av samtalet jag hade med utvecklarna, så påverkar Polestar och Flashbooster motorparametrarna på i princip samma sätt. Bland annat railtryck, spridarduration och ett måttligt ökat laddtryck för att hålla en fullständig förbränning vid extra anrikning.

Som jag uppfattade det verkar det dock finnas en liten skillnad mellan hur gasresponsen upplevs.
Eftersom Polestar ligger under Volvos eget "namn" och beskydd så kan/får de inte öka rökgasmängden ett jota under den EU-körcykel som används när en homologisering genomförs. Skulle det ske så måste de typa om fordonsklassen, och det skulle i praktiken vara mkt dyrt och ibland omöjligt för lite äldre modeller.
Lösningen är då att inte aktivera "trimmet" förrän ett visst värde uppnås, t.ex. ett laddtrycksvärde.
Detta laddtrycksvärde uppnås aldrig under den "fega" EU-körcykeln, d.v.s. bilen är då i praktiken original under mätning vid ett EU-godkännande och inga värdesförändringar kan därmed mätas.
Lite spel för galleriet, men sådan äro branschen.. :wink:

En Tuner som flashbooster behöver inte hålla sig stenhårt till dessa intypningsregler då de inte är en biltillverkare, och kan då "aktivera" trimmet vid en annan tidpunkt/belastning/körsituation.
Det resulterar bland annat i att bilen känns vaken och mer alert redan från mycket måttligt gaspådrag.
av Cox
kvantskum skrev:
Cox skrev:Någon som har koll ?
Flashbooster vs Polestar
flashbooster verkar ju enkelt plugga in och tryck på en knapp.
Polestar lämna in bilen till Volvo.
Men håller flashbooster samma kvalité som Polestar ?
Har någon här på forumet erfarenhet av flashbooster Polestar har ju gott ryckte.
Puh, blev mycket skriva ikväll.
Polestar är också ett säkert kanonalternativ. Kanske lite dyra..
En grej jag förstod av samtalet jag hade med utvecklarna, så påverkar Polestar och Flashbooster motorparametrarna på i princip samma sätt. Bland annat railtryck, spridarduration och ett måttligt ökat laddtryck för att hålla en fullständig förbränning vid extra anrikning.

Som jag uppfattade det verkar det dock finnas en liten skillnad mellan hur gasresponsen upplevs.
Eftersom Polestar ligger under Volvos eget "namn" och beskydd så kan/får de inte öka rökgasmängden ett jota under den EU-körcykel som används när en homologisering genomförs. Skulle det ske så måste de typa om fordonsklassen, och det skulle i praktiken vara mkt dyrt och ibland omöjligt för lite äldre modeller.
Lösningen är då att inte aktivera "trimmet" förrän ett visst värde uppnås, t.ex. ett laddtrycksvärde.
Detta laddtrycksvärde uppnås aldrig under den "fega" EU-körcykeln, d.v.s. bilen är då i praktiken original under mätning vid ett EU-godkännande och inga värdesförändringar kan därmed mätas.
Lite spel för galleriet, men sådan äro branschen.. :wink:

En Tuner som flashbooster behöver inte hålla sig stenhårt till dessa intypningsregler då de inte är en biltillverkare, och kan då "aktivera" trimmet vid en annan tidpunkt/belastning/körsituation.
Det resulterar i att bilen känns vaken och mer alert redan från mycket måttligt gaspådrag.
Tack för ett utmärkt svar på min fråga, nu har jag koll på läget nu låter det som man skulle kunna välja flashbooster, och sova gott om natten. Ett stort plus är priset och att man kan återgå till orginal mjukvara om man så vill.

M.v.h
cox
av perhall
Jag tror inte att D3 är den bästa av motorer att trimma. RICA har ett trim och bilen ger då 177 hk, dvs. +14. De flesta bilar får +30-80 hk. Tex föregångaren, MY10 2,4D med 175 hk får +65 hk. D3 (FWD) har ju liten turbo och är designad för mycket effekt vid låga varv. En optimering kan inte ändra D3-motorns grundkaraktär så mycket... annars skulle ju BSR, som redan för 8 månader sen ca nästan tog in en D3 för att försöka optimera den, eller RICA fått ut mer effekt.

PH
Användarvisningsbild
av Degdala
HenrikM skrev:
dst02 skrev:Jag hittade d3an i listan men inte drive :shock:
Hittade Drive e på den tyska "riktiga" hemsidan, ger 139 Hk och 300 Nm, kostar 849:- Euro så 5.200:- som det kostar nu är ett kap! :D
Ser ut att vara ett bra pris på OBD jämfört med BSR som jag har.
Hur fungerar det med uppdateringar?
När jag fick tillbaks min bil efter 2000 mils service var min motorstyrning ändrad.
Då fick jag ansluta mig till BSR:s databas och fick då en ny uppdatering att ladda ner.
Fungerar det på samma sätt med OBD?
Användarvisningsbild
av kvantskum
Degdala skrev: Ser ut att vara ett bra pris på OBD jämfört med BSR som jag har.
Hur fungerar det med uppdateringar?
När jag fick tillbaks min bil efter 2000 mils service var min motorstyrning ändrad.
Då fick jag ansluta mig till BSR:s databas och fick då en ny uppdatering att ladda ner.
Fungerar det på samma sätt med OBD?
Som jag ser det på den Tyska sidan, ja.
Trimmet "låses" även till din bil, som hos alla andra, så att uppdateringen inte ska kunna tankas in i någon annan bil.
av Twendor
Med alle mjukvareopdateringer som blir foretatt på nye biler f.eks ved servicer.
Må man velge en trim som også kan brukes/virker etter at ny programvare blir lagt til i bilen.
Dette fungerer på Polestar.
Når man har PPC boks fra Bsr.
Trimboks fra Rica.
Og andre som selger produkter det kan lastes ned oppdateringer i, eller få oppdaterte trimprogram lastet inn etter servicer eller verkstedbesøk.
En trim må fungere optimalt også etter at bilens mjukvare har blitt endret fra verkstedet. Ellers blir det vel bortkastede penger. ??:-/
Twendor
av Freddi
Om man tittar på Flashboosters hemsida så skriver de att deras trimdosa är en världsnyhet? Vad menar dom med det? Är det inte samma prylar som tex BSRs ppc som har funnits i typ 10 år snart?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go