Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VXC70
sparade i unga år och hade råd med drömbilen som man köpte redan när man var 16 år.
Kan tänka mig det är svårt att äga en så pass dyr bil, ifrån början om man inte har sparat tillräckligt, tex lagt för mycket pengar på moppen när de var den åldern osv.
är ju mycket utgifter och oftast kommer alla utgifter samtidigt inför eller efter besiktning då de kan finnas saker att åtgärda och, det är inte gratis med delar...
Användarvisningsbild
av ortus
Jag försöker att inte lägga för mycket pengar på moppen utan kör med spännband till stödet och betalar bara för det viktigaste. Soppa, bromsar osv. Håller inte på och trimmar eller stylar. Har den endast som fortskaffningsmedel mellan huset, skolan och träningen då jag har svårt att cykla 2,4 mil / dagen.
av metalHJ
Anledningen att en turbo kan upplevas gå snålare beror på betydligt effektivare förbränning! Men så fort högerfoten blir tung, så drar också förbrukningen iväg i högre takt än hos en sugmotor. En turbo har högre bränsletryck och mer att ge vid gaspådrag, därmed behövs också mer bränsle. Och det tenderar alltid till, och framförallt vid 18 års ålder att man vill trycka på lite mera. Mest för att kraften finns, och för att känslan av frihet är fantastisk när man precis fått kortet.

Men håller du dig till vanlig brukskörning, skulle jag säga runt 0.85 för en fräsch 2.0T. Jag har fått ner min 2.0T till 0.71 lit./milen på långkörning och väldigt mjuk högerfot.
Användarvisningsbild
av Mupphack
Helt rätt, Turbon gör att den drar mindre men samtidigt går den bättre så man får ju anledning att gasa :=D

Men jag tycker iallfall att du ska satsa på en 2.0T, mycket roligare bil för en 18 åring än en 1.8i.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]