Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ortus
Hejsan!

Tänkte börja med att presentera mig. Är en grabb från skåne som fyller 18 i april och håller på att ta kortet. Letar efter bil och eftersom farsan kör volvo så ligger det i generna! Finns det egentligen något annat bilmärke? ;-)
Jag övningskör i en Volvo C30 1.6D på körskolan och en Volvo S40 2.0T Classic hemma.
Jag är ny här och börjar med att fråga (som så många gör). Jag hoppas dock att jag välkomnas och jag ska göra mitt bästa för att försöka bidra med någonting till forumet, i sinom tid.

Nu är det så här att Volvo V40 har alltid varit en av mina drömbilar, jag såg den första gången som treåring och farsan kommer fortfarande ihåg hur mycket jag älskade den då. Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag undrar vad ni säger om att införskaffa sig ett ex efter sommaren? Jag är helst inne på fas 2. Min budget ska väl ligga någonstans runt 45.000-50.000 totalt. Det innebär alltså att jag måste ha råd med servicar, besiktning, däck, soppa, skatt och försäkring också. Tror inte jag kör mer än 1000 mil/år. Jag tjänar som hederlig student 1050 spänn i månaden + 1500-2000 spänn till jul och födelsedag. Ingen ögonhöjande budget med andra ord. Jag är ingen modegrabb som slänger pengar på mat och kläder utan det mesta av mina pengar går för tillfället till att driva min Yamaha Neos. Så är det när man har 1,2 mil att pendla varje dag och inte bil.. Då får man köra moped, sad but true.

Anyway, vad tror ni? Klarar jag mig? Priot ligger ju klart på bilen.

EDIT: Kanske skulle nämna att det är 2.0T jag tittar på!

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av TobbeL
Det kan bli lite tajt med den inkomsten om jag ska vara ärlig. Skatten ligger på ungefär 2k/år, sen får du räkna med åtminstone 0,85l/mil i soppaförbrukning för landsvägskörning med hyfsad gasfot då och då. Försäkring lär kosta en hel del om du tar den på dig men jag antar att du sätter den på någon av föräldrarna så länge du bor hemma, om du nu gör det dvs? Jag har inte haft några större problem med min, men har du råd om något skulle gå sönder? De börjar trots allt bli till åren nu med allt vad det innebär.

Annars är det en helt ok bil för pengarna, speciellt fas 2 med den motorn. Lagom billig med lagom mycket klös.
Användarvisningsbild
av ortus
Det är precis det jag är rädd för. Som du säger, det känns tajt. Försäkringen står på mamma och kommer ligga på cirkus 170kr/mån. Tror dock att mina föräldrar sponsrar mig med försäkringen. Nu är det också så att mamma kan eventuellt (med stort E) fixa ett lördagsjobb vilket kommer inbringa ca 1800 extra i månaden. Då känns det genast lite ljusare. Dock är det väldigt mycket som måste klaffa för att det ska gå igenom.

Vad tror ni om det? Håller ni med om att det ljusnar upp med 1800 extra i månaden (totalt 2850/mån)? Man får köpa bilen så att man ändå har en liten buffert för eventuella större fel.
Användarvisningsbild
av TobbeL
Om du har en såpass billig försäkring (helförsäkring hoppas jag?) och dessutom har ett extrajobb så lär du nog få det att gå runt utan problem. Skulle vara om kamremmen pajar och du åker på ventilsallad eller liknande som det kan bli jobbigt, men då hade det blivit dyrt oavsett bil.

Grovt räknat på grundkostnaderna:
Soppa - 1000kr/mån
Skatt - 150kr/mån
Försäkring - 170kr/mån

Sen tillkommer kostnad för service och en buffert för oförutsedda utgifter om något går sönder. Om du fixar ett extrajobb och kan lägga alla de pengarna på bilen lär du inte ha något problem med att få det att gå runt. Speciellt om inköpspriset inte påverkar månadskostnaden.
Användarvisningsbild
av Mupphack
Är 18år och har en V40 T4 -98 som kostade 15000kr, skatten fick jag betald i julklapp och försäkringen betalar mina föräldrar "160kr/mån".

Jag jobbade ganska mycket i vintras så jag har råd någon månad till men jag kan säga, det KOSTAR, mer än vad man tror...

T.ex. Bromsrör fick bytas inför besiktning, 2500kr, även en massa andra skit som drar på massa pengar. Men mycket beror på hur mycket du kan meka med bilar, jag själv har väldigt tur och har en bror som är bra med bilar samt min pappa.

Och så kostar ju såklart bensin :shock:, är man 18år så suger det i sig när man kör!

Sen så undrar jag, varför inte t.ex köpa en V40 2.0T -99, -00 för 20-30k så har du 20k över till bensin och eventuellt fix!?
av PTV
En fördel med att äga bil i dessa tider är väl att ha en vettig fast inkomst.Finns ju familjer som idag trots denna inkomst har svårt att hålla bil så hur ska det då se ut om man studerar med i det närmaste noll i inkomst och samtidigt ska köra V40T. ?:-/
Användarvisningsbild
av MartinS
På egna pengar kommer det ALDRIG gå runt, allt beror på hur mycket du får av dina föräldrar.

/Martin
Användarvisningsbild
av TobbeL
MartinS skrev:På egna pengar kommer det ALDRIG gå runt, allt beror på hur mycket du får av dina föräldrar.

/Martin
Gå runt lär det nog göra om han fixar det där extrajobbet och känner för att lägga alla pengar på bilen. Jag brukar som mest ligga runt 2500 kr/mån, oftast nedåt 2000 kr/mån, för försäkring och soppa och då kör jag uppåt 1500 mil/år samt har en försäkring på drygt 600 kr/mån. Visst kan det bli knapert om något dyrt känner för att ge upp men om han köper en nyservad bil med fräscha sommar- och vinterdäck borde det inte vara något problem att hinna bygga upp en buffert inför kommande service eller saker som går sönder. Uttalandet baserar jag på vad min bil kostat mig under det gångna året, alla kosmetiska saker som roligare avgassystem och sånt exkluderat.

Allt det här förutsätter såklart att han får tag på en bil för de 45-50k som budgeten är på. Samt att inköpspriset inte påverkar månadskostnaden.
Användarvisningsbild
av ortus
Tack för tipsen grabbar! Jag känner att jag måste nog fixa det där extrajobbet till helgerna. Tror inte det ska vara några problem med att lägga större delen av pengarna på bilen, har inte mycket annat intresse dit pengarna hellre går. En fördel är ju klart att jag lyckats hålla mig borta från tobak och alkoholens värld och känner det inte som en förlust att fortsätta på det spåret.

Jag tittar även på lite äldre bilar men det som skrämmer mig är det hemska rostskyddet på fas ettorna. Hittade dock en grann 1.8 -99 för 27000 på blocket idag, dock i Örebro men det visar iallafall att möjligheterna finns. Vi får hålla tummarna framöver =)

Tack för alla tips!

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]