Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BLUES
#498062
Hej hopp !
jag tänkte höra med er om en affär som jag är på väg att göra
Kommer snart att köpa en bil som i rubriken och den har gått 11500mil och kostar 70000:-
1 ägare , mkt välskött och han har även haft trygghetspaket så många detaljer är bytta.. och mrcaps lackförsegling varje år mm mm
Motorlaman lyser men enligt Ägaren som nu är en bilfirma ( Volvo) så är det bara så att det saknas en mjukvaruuppgradering för 400:- eftersom lampan inte ger några felkoder när de har sökt...
Förra ägaren (privatpersonen kan rekommendera bilen å de varmaste
och jag blev riktigt kär när jag provkörde bilen så om ingen avråder mig så är den min :)

vad säger ni ? är priset ok, vad bör jag kolla på -04:an , vad bör jag kräva ?

Tacksam för snabbt svar
av eveliiina
#498068
Lånar tråden lite!

Jag som tänkte göra en tråd ang en 04 classic ca 10 000mil =)


Jag får en för 65 000:- privat, tycker det är lite väl häftigt om du får en för 70 000:- hos en bilfirma kanske ska vänta,

Förövrigt fint skick, liten repa längst ner vid dimljuset bara, full servicebok,drag mm.


vad tycker ni?
av grålle1
#498082
BLUES skrev:Motorlaman lyser men enligt Ägaren som nu är en bilfirma ( Volvo) så är det bara så att det saknas en mjukvaruuppgradering för 400:- eftersom lampan inte ger några felkoder när de har sökt...
Låter konstigt!? Självklart skall den släckas innan du köper den! Min motorlampa tändes i vintras, min tekniker kollade och nollade felkoder och därefter har den varit släckt!

Utöver det är det väl bara att kolla skicket i allmänhet, däck bromsskivor och bromsbelägg m.m. m.m.
Dessa bilar är enligt min servicetekniker mycket driftssäkra och felfria! Jag är helnöjd med min Classic (förvisso S40) med 8000mil på mätaren som jag haft drygt ett år nu som andrabil.
Användarvisningsbild
av MartinS
#498095
Som alltid på S/V40, kolla rost. Framförallt motorhuv, baklucka och skärmkanter. Annars är det väl inget speciellt med denna bil förutom "standardkontroller".

Jag köpte en S40-03 2.0T Trophy med 9000mil på mätaren förra hösten för 65ksek, den har nu gått 13.500mil (har den som pendlarbil) och det har inte varit något speciellt fel ännu, fungerar kanon.

/Martin
av eveliiina
#498096
Jäklar det var en fin prutning det, jag har försökt via bytbil.com och liknande men det är totalstopp, prutade du på plats eller via nätet? vet att det är ganska oseriöst att pruta på nätet då man inte testat bilen än men bor man 20-30mil bort så vill man ha en bra siffra först :D
av BLUES
#498402
Hej och tack alla för svar :)
Jag körde bilen en tredje gång igår och den går suuper.. inte en rostfläck och det enda som känns ovant är att bromsarna tar lite lågt .. inte samma som 740 eller v70 som jag är van vid :)
enda grejen jag hittade som gav mig en liiten klump i halsen var grå sörja i oljelocket
bilen ryker inte vitt och det finns inget på stickan.. när jag påpekade detta för säljaren på volvo så sa han : efter såna vintrar som vi har nu så kan det bli kondens som visar sig där, det är vanligt och jag kan garantera dig och verkstadschefen kan garantera dig att det inte är något fel på denna motorn...

trots gråsörjan och motorlampan (han visade att inga aktiva felkoder fanns men att det är ett ganska vanligt problem på dessa bilarna att motorlampan kan börja lysa, tydligen fattas det en mjukvaru-uppgradering som hjälper mot detta
den kostar 400:- men tar lång tid ( lät som en heldag på verkstaden ) att ladda hem--
Jag köpte bilen och får den nästa vecka :) jag är nu en lycklig volvoägare igen.. hoppas bara att den blir lika pålitlig som min gamla 740 :)
av BLUES
#498405
eveliina jag prutade på plats och har köpt bil av säljaren tidigare... dock inte på några år :)
enklare att pruta på volvo då de oftast har överpriser på begbilar med 25-30K
orsaken till att jag köpte bil nu var att min 740 blev påkörd för tredje gången.. och jag fick 13000 för skrothögen :)
så jag tycker att den nya bilen "bara kostar" 57000 eftersom jag använder 13000 som insats :) och den gamle volvon redan var värdeminskad ett par år och kostade mig 5500:- i inköp.. hehe
av eveliiina
#498412
Hehe okej så 65 000:- kanske är ett ok pris iaf? classic 10 000mil, fullservad på volvo verkstad ingen rost,bucklor. inget överpris?

v40 är ju inte direkt attraktiv på marknaden nu när v50, v60 finns så man vill ju inte ge för mycket.
Användarvisningsbild
av MartinS
#498433
Grattis till "Nya" bilen.. Säljaren fixar väl den lysande motorlampan innan leverans antar jag? Är det en mjuvaruuppdatering tar det inte lång tid att fixa.

/Martin
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]