Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
Om man inte tycker om det "fläckiga" lädret i R-Design så kan man faktiskt få en hel grå klädsel istället, utan extra kostnad.

Finns inte med i "bygg din bil", men det går att beställa.
av acr32
FWH skrev:Om man inte tycker om det "fläckiga" lädret i R-Design så kan man faktiskt få en hel grå klädsel istället, utan extra kostnad.

Finns med när man bygger XC60. :wink:
av lobbysleeper
FWH skrev:Om man inte tycker om det "fläckiga" lädret i R-Design så kan man faktiskt få en hel grå klädsel istället, utan extra kostnad.

Men då får man väl dynamic stolar?

Jag tycker också r-design stolarna är skönast.
Dynamic må vara lite snyggare, men efter att ha provat dem båda upplevde jag bäst komfort i r-design. Nu gäller bara att vårda lädret, i synnerhet de vita partierna.

Hade fått blå jeansfärg på det vita efter en månad. Men det löste sig med en omgång leather master.
Användarvisningsbild
av FWH
acr32 skrev:

Finns med när man bygger XC60. :wink:
Ja, även på S/V 60 om jag inte minns fel, men inte på V70 som diskuteras i denna tråd.
Användarvisningsbild
av FWH
lobbysleeper skrev:

Men då får man väl dynamic stolar?
Vet ej, kan någon bekräfta?

Är Dynamic stolar samma som standard stolar eller vad är dessa?

Har kört en R-design med hel grått läder och tyckte att jag satt bra, men exakt vilka stolar det var vet jag inte.
av perhall
Låter bra att man kan få stolarna i helgrått. Jag tycker inte om de små beiga/vita detaljerna. Och ännu mindre min fru.

Eg. är jag ingen fan av sportpaket men om man nu får en R-design till bra pris blir det nog en bättre affär än Summum. Den har ju alla grejer som finns i Summum förutom avbl. spegel och elstol men dessutom har den en massa annat, så jag gissar att den är värd 5000 mer än en Summum om 3-4 år.

När jag kollar värdet på 08:or så speglar andrahandsvärdet nästan exakt nybilspriset. 2,0D och 2,5T kostade lika mkt som nya och gör det nu också. 2,4D och D5 har behållit 50-60% av sitt högre pris. GPS, 4C, aut, met ger 5 000 ca per grej, både hos handlare och privat. Taklucka, Premium Sound och 18" får man nog inget för nästan hos en handlare men väl privat. /PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
R-design har följande:
-Dynamicstolar = Volvos "sportstolar" = djupare skålning än std = längre sittdyna och man kommer längre ned = Bra för långa förare som jag själv (186 cm).
-Sportchassi = styvare dämpare, styvare krängningshämmare och sänkta fjädrar fram 20 mm och bak 15 mm. Ingen "fulsänkning" alltså :)

Kring komfort så är det ingen skillnad alls på landsväg. Snarare tvärtom - Den går mycket stadigare. Den stora fördelen är att den kränger MYCKET mindre än original både i låga (ex rondeller) och höga hastigheter (ex motorvägsavfatrer). Dessutom gungar den generellt mindre i högre farter.

Pressar man chasit riktigt hårt så är sportchsssit fortfarande för mjukt men vid det laget hade du släppt gasen med originalchassit för länge sedan. Det är alltså inget racingchassi för den som tror det ;) Notera att nya V60 och S60 har sportchassi "original" och man får göra ett aktivt val för att få "Komfortchassi". Generellt har utvecklingen i Europa gått mot styvare och styvare chassisättning.

För er som kört sportchassi i ex BMW så är Volvos sportchassi något mjukare och Dynamicstolarna är betydligt mjukare än i ex BMW som har mer av kombination skruvstäd/träbänk.

Nackdelen med sportchassit är nu i vinter på knaggliga vägar och potthål - då märks det skillnad. Kring stolarna så ser jag bara fördelar med Dynamicstolarna jämfört med original.
av Amli
Racetwin2 skrev:
För er som kört sportchassi i ex BMW så är Volvos sportchassi något mjukare och Dynamicstolarna är betydligt mjukare än i ex BMW som har mer av kombination skruvstäd/träbänk.
Jag har komfort stolarna i min BMW och de är enligt mig bland de absolut bästa bilstolarna som finns. Klart bättre än någon Volvo har att erbjuda i någon av sina nya modeller. Standard stolarna i BMW är däremot inget att skriva hem om direkt...
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]