Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag fattar att komforten blir sämre med R-design, men hur stor är skillnaden? Någon som vet och kan jämföra? En provkörning i 10 minuter på en typ av udnerlag ger inte så mycket vägledning kring detta... /PH
av CalleV70
alla sportpaket ger ju sämre komfort (förutom att kanske stolen är trevligare). Nä, små fälgar och hög däcksida är bäst... Dämpar vägljud bättre(typ vinterdäck som normalt är smalare/högre). Lågprofil är ju för syns skull i alla fall på svenska vägar.
Du ser inte någon 40-profil på racerbilar?? :)
av acr32
perhall skrev:Jag fattar att komforten blir sämre med R-design, men hur stor är skillnaden? Någon som vet och kan jämföra? En provkörning i 10 minuter på en typ av udnerlag ger inte så mycket vägledning kring detta... /PH
Nu är det iof en XC60 det gäller.... Men, jag lånade en utan R-design ett dygn samt en med R-design över en helg, detta pga jag ville seriöst jämföra de 2 innan köp.
Vi trodde att den med R-design skulle vara stötigare än standard chassit..... Men både jag och hela min familj upplevde XC60 med R-design att den "åt upp" potthålen mycket bättre och var mindre stötig men fastare än standard bilen! :D
Samtidigt så svarade den mycket bättre/snabbare på manövringar i både styrning och chassi, jämförelsevis så kändes standard chassit gungigt och oprecist...
Ps. Det satt 17" på standardbilen och 18" på R-designen, liknande lufttryck enl mätning.
Mvh Anders
Användarvisningsbild
av petkas
jag var också inne på en r-design (XC60)först men sen efter att ha provkörd båda så valde jag en vanlig summum med four-c o hastighets beroende servo,och jag kan garantera att skillnaden var enorm,för summums fördel.
av Arese
petkas skrev:jag var också inne på en r-design (XC60)först men sen efter att ha provkörd båda så valde jag en vanlig summum med four-c o hastighets beroende servo,och jag kan garantera att skillnaden var enorm,för summums fördel.
Efter drygt 3000 mil i vår XC60 R-Design kan jag bara hålla med; Fjädringskomforten är ingen höjdare. Är man ute efter komfort väljer man standardfjädring eller 4C. Eller allra helst en V70 :D
Användarvisningsbild
av FWH
Beror nog lite på vad man är van vid, jag tyckte vid provkörning att V70 R-design är helt ok eftersom jag tycker den är rätt svampig soms standard.
av Amli
FWH skrev:Beror nog lite på vad man är van vid, jag tyckte vid provkörning att V70 R-design är helt ok eftersom jag tycker den är rätt svampig soms standard.
Det håller jag med om.
av perhall
Nu är jag mer förvirrad än innan:)
Rätta mig om jag har fel, men visst är V70II både med och utan R-design mjukare än XC60 med motsvarande konfiguration.
PH
av ZizzoZ
"vanlig" v70 med "lågt sportchassi" tyckte jag va bäst och oxå det jag tog, då får man samma konfiguration som r-design fast skönare (och snyggare enligt mig) säten. Perfekt komfort tyckte jag efter provkörningar.
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]