- ons 09 feb 2011, 11:08
#497433
Har en V50 T5 -06 med ca 8 000 mil på mätaren.
Undrar om någon har en idé vad som kan vara fel med min bil?
Från att ha gått hur bra som helst fick jag vid jämn körning på motorväg i 110 km/h problem. Motorn tvärdog för ca två sekunder, slog igång igen och kunde köra i två sekunder och sen död igen osv. Till slut mer död än igång så jag blev ståendes i vägrenen. Instrumenteringen lyser och radion fungerar. Men startmotorn snurrar inte när jag vrider nyckeln. Provade också få liv i den när vi lämnade av bilen med bärgaren (ca tre timmar senare) - samma problem. Felkod på displayen var om jag mins rätt "antisladd och abs erfordrar service" och "el startspärr ur funktion".
När Volvoverkstaden skulle kolla bilen dagen efter startade den och gick fint. De tog ut felkoder som tydligen var en hel del och gissade att det var kommunikationsfel i någon kabel mellan två enheter i bilen. Eftersom bilen gick bra var det ingen idé att mäta upp kablar och liknande. Mina felkoder jag fick i displayen trodde de var följdfel som blir när något på "samma bus" ballar ur.
Jag hämtade ut bilen och körde hem. Ca en vecka efter har jag bilen på tomgång för att skrapa rutorna. Den dör då efter ca en minut igång. Har aldrig hänt förut. Jag startar den och den går fint efter det.
Så i söndags var det dags igen. När jag startar bilen på morgonen ser jag att backlamporna lyser trots friläge. Provar lägga i framåt-växlar men de lyser fortfarande. När jag börjar köra märker jag att farthållaren inte fungerar ("cruise" kommer dock upp i panelen när jag sätter igång den - farten hålls dock inte i praktiken). När jag kört någon kilometer hackar motorn till en gång. En minut senare i jämn landsvägsfart tvärdör den igen och jag blir stående efter vägen. All belysning fungerar men startmotorn går inte runt alls när jag vrider nyckeln. Samma felkoder på displayen.
Provar denna gång att lossa batterikabeln i 15 minuter men det gav inget.
Blir bärgad till Volvoverkstaden. De hade inte tid att kolla på den förrän igår - men då fungerar bilen igen och det är svårt att felsöka enligt dem.
Vad tusen gör jag nu? Jag vill inte köra med bilen några längre sträckor eftersom jag inte litar på den - speciellt inte med små barn i bilen. Felsökning är svår eftersom den tycks fungera igen efter vila. Själv är man ju helt rudis när det gäller såhär avancerad bilelektronik trots att jag själv är hyggligt händig och lagar det mesta själv på gamla bilar.
Undrar om någon har en idé vad som kan vara fel med min bil?
Från att ha gått hur bra som helst fick jag vid jämn körning på motorväg i 110 km/h problem. Motorn tvärdog för ca två sekunder, slog igång igen och kunde köra i två sekunder och sen död igen osv. Till slut mer död än igång så jag blev ståendes i vägrenen. Instrumenteringen lyser och radion fungerar. Men startmotorn snurrar inte när jag vrider nyckeln. Provade också få liv i den när vi lämnade av bilen med bärgaren (ca tre timmar senare) - samma problem. Felkod på displayen var om jag mins rätt "antisladd och abs erfordrar service" och "el startspärr ur funktion".
När Volvoverkstaden skulle kolla bilen dagen efter startade den och gick fint. De tog ut felkoder som tydligen var en hel del och gissade att det var kommunikationsfel i någon kabel mellan två enheter i bilen. Eftersom bilen gick bra var det ingen idé att mäta upp kablar och liknande. Mina felkoder jag fick i displayen trodde de var följdfel som blir när något på "samma bus" ballar ur.
Jag hämtade ut bilen och körde hem. Ca en vecka efter har jag bilen på tomgång för att skrapa rutorna. Den dör då efter ca en minut igång. Har aldrig hänt förut. Jag startar den och den går fint efter det.
Så i söndags var det dags igen. När jag startar bilen på morgonen ser jag att backlamporna lyser trots friläge. Provar lägga i framåt-växlar men de lyser fortfarande. När jag börjar köra märker jag att farthållaren inte fungerar ("cruise" kommer dock upp i panelen när jag sätter igång den - farten hålls dock inte i praktiken). När jag kört någon kilometer hackar motorn till en gång. En minut senare i jämn landsvägsfart tvärdör den igen och jag blir stående efter vägen. All belysning fungerar men startmotorn går inte runt alls när jag vrider nyckeln. Samma felkoder på displayen.
Provar denna gång att lossa batterikabeln i 15 minuter men det gav inget.
Blir bärgad till Volvoverkstaden. De hade inte tid att kolla på den förrän igår - men då fungerar bilen igen och det är svårt att felsöka enligt dem.
Vad tusen gör jag nu? Jag vill inte köra med bilen några längre sträckor eftersom jag inte litar på den - speciellt inte med små barn i bilen. Felsökning är svår eftersom den tycks fungera igen efter vila. Själv är man ju helt rudis när det gäller såhär avancerad bilelektronik trots att jag själv är hyggligt händig och lagar det mesta själv på gamla bilar.