Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Maximilian skrev:Ni som jagar priser och SKALL köpa bil i sthlm, ta med era offerter och ta kontakt med mig på 08-51784126.

Jag behöver ha bevis på annan ÅF´s prissättning, muntlig ök gäller inte.

Välkomna!
Nu är jag inte riktigt med. Det där ser ut som ett Bilia-nummer. Ska vi bilköpare hjälpa Bilia att berätta hur mycket rabatt vi får på andra ställen? Det tror jag inte många går med på. Lika lite som jag ringer upp Skandiamäklarna och berättar vilket mäklararvode jag får hos Länsförsäkringar Hem.

För ett tag sen kollade jag på en säng och då blev sängsäljaren galen när jag berättade att jag fått rabatt på ett annat ställe. Sen gav han mig ännu bättre rabatt:)

Det är väl dessutom så att det finns en historik bakom varje offert. Såg i helgen en helt orimlig offert som förmodligen bygger på att ÅF behöver sälja ett visst antal bilar eller betalar väldigt dåligt för gamla bilen i inbyte. Offerten var bättre än Volvo-anställdpris. Kanske jag ringer till Bilia imorgon och berättar.../PH
Det e väl litet svårt att göra så.. tja

Jag tog med offerterna till Bilia från andra återförsäljare.. först bad jag säljare ett offert samma spec, det skiljde sig några procent, så visade jag upp offerten från andra återförsäljare.. Då var vi nere samma pris.. Men han ville ha kopia av den som underlag, för mkt rabatter verkar som de inte få ge.. Men hade den återförsäljare bättre läge så skulle jag säkert ha köp den hos de, förr långt bort tyvärr.. Man lär sig nytt hela tiden..
Nu är det fri prissättning, skulle alla ta samma pris och ge samma rabatter då är det eller kan vara kartellbildning.
Jag har för mej att ett antal Volvohandlare i Skåne var uppe till granskning ang detta för några år sedan.

Så jag kan inte tolka annat än din säljare ville att du skulle ge honom underlag för en egen marknadsundersökning ...!
Jag har vid två tillfällen blivit ombedd att visa min offert från landet när jag varit på Bilia i Haga Norra för att prata affär. Sist i somras när en T6 var på tal så var det klara budskapet att jag skulle handla av Bilia och absolut få ett lägre pris än hemma. Nu vart det ingen affär denna gång. Men lite märkligt beteende, varför så kompis... Men visst hans bonus för det kvartalet skulle väl bli lite högre..

3000 kr billigare för att åka 20mil nää, sedan lär jag ju inte efter det kliva in till min lokala handlare och plocka ut en demobil nästa gång jag har bilen på service.. :)
Maximilian skrev:Ni som jagar priser och SKALL köpa bil i sthlm, ta med era offerter och ta kontakt med mig på 08-51784126.

Jag behöver ha bevis på annan ÅF´s prissättning, muntlig ök gäller inte.

Välkomna!
Det Maximilian försöker förklara är att har man offert från en annan ÅF som visar vad
man fått i rabatt så är Bilia givetvis med och matchar detta.
Sen kan man tycka att många här undrar varför Bilia inte gick ner mer i pris och att man fick
så mycket mer hos alla andra handlare, men detta beror endast på att man givetvis inte erbjuder
en kund 8-9% rabatt som man träffat en gång, och som man även är ganska säker skall ta offerten och åka vidare
till nästa ÅF för att visa upp.
Observera att så här jobbar alla bilhandlare, alltså inget specifikt för Bilia.

Anser någon här att det är fel att Bilia mfl försöker tjäna så mycket som möjligt på en nybilsaffär?????????
Varför skulle man skänka bort vinsten till första bästa kund.
Det gör man inte jensen det är därför man tar in flera offerter och handlar där dg är billigast. Då bilia varken satsar på att vara billigast eller bäst så förstår jag att man lever på tjänstebilskunder. Men dom avtalen handlas upp centralt och där får inte bilia sätta sina ockerpriser till.
Så gör ju alla. Det handlar om Pengar, det kan ju skilja sig 15k eller mer, Då e det klart man kollar runt. Om de vet att de kan ge 10% direkt varför inte ge det direkt, vid 8% eller mindre,då e det klart man åker vidare. Säkert någon som nappar.. Man kan ha roligare med de pengarna..
Jag tror inte att alla tar in olika offerter, det kräver en del arbete att få mer än 8 -10% många lägger inte den tiden att åka runt.
Frågan är ändå om inte detta köpslående och förhandlande är en del av kulturen när man köper bil.
Alla förväntar sig att man skall få x %. därför så får de flesta efter lite snack med säljaren runt 8%.
Det har funnits handlare som prövat att ha fasta priser, men eftersom det inte slagit så fungerar det nog inte så bra.
Helt ny härinne och går ut hårt... :wink:

Det är tämligen meningslöst att ange vilken rabatt man fått, för vad jämför man med då? priset på volvocars.se? Eller ursprungspriset hos handlaren? Olika handlare, olika priser, ger olika procentsatser. Skulle man sätta en standard och säga, baserat på riktpriset från volvo så fick jag 8%. Då skulle man till slut uppnå en form av kartellbildning, där alla som vill sälja, måste matcha den procentsatsen.

Dessutom beror det naturligtvis på om man har en inbytesbil med, då får man kanske lite sämre betalt för den och hux flux, så är rabatten inte alls lika stor längre. Så det enda man med säkerhet kan säga är att notan varierar kraftigt, beroende på bilens grundpris, utrustning och ev. inbytesbil. Jag skickade ut lite förfrågningar på en ny bil. Skillnaden mellan den dyraste offerten och den billigaste var 3%. Sedan kan ju var och en räkna ut mellan tummen och pekfingret vad detta innebär på en bil för 400k.

Det finns helt enkelt en del handlare som hellre säljer många bilar med liten vinst, än få bilar med större vinst. Men handlaren som säljer fler, får förmodligen ett bättre pris av Volvo än den som säljer mindre och således kan den handlaren tjäna en hyfsad slant, även med bra rabatter.

Så hela rabattdiskussionen är ganska ointressant. Det hela handlar ju egentligen bara om huruvida man tycker att det pris man får betala är rimligt eller inte. Jag vet i varje fall var jag inte ska/ska köpa min bil.
XC60D3 skrev:Så hela rabattdiskussionen är ganska ointressant. Det hela handlar ju egentligen bara om huruvida man tycker att det pris man får betala är rimligt eller inte. Jag vet i varje fall var jag inte ska/ska köpa min bil.
Japp, men relationen till vad som är rimligt pris eller inte, baseras ju på det underlag man har/får i offerterna. Annars vet man ju inte vad som är rimligt. Eller missar jag något kring detta?

Får man fråga vilken handlare som du/man inte bör gynna? :roll:

M V H
---> Matz
Carplay trådlöst?

Med tanke på att trådlös CarPlay […]

Verkar som det bara finns en kung :-) Då bli[…]

Elpriset

Det har varit minuspriser ända ner till -35&o[…]

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]