Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
tkaren skrev:
Men det är ju just de den vet.

ECC som styr kompressorn vet ju när temperaturen inte är rätt och då vet den också att nu måste jag slå till kompressorn för att kunna justera den här temperaturförändringen. Och då sänder den en signal till ECM:en (motorstyrenheten) och säger till den att nu kommer jag att slå till kompressorn, var snäll och kompensera med ca 200 varv, eller vilket förprogramerat värde som nu finns.

Tack vare att systemen är ihop kopplade så vet dom ju vem som gör vad och när.
Nu är det så som jag beskrivit tidigare att ecc'n inte styr kompressorn. ecc'n styr ut ett evap.börvärde, en lämplig temp för att uppfylla den valda kupétemeraturen utifrån alla förutsättningar. detta börvärde är det som kompressorn styrs mot (av/på) genom att mäta evap.temeraturen
Om du börjar bygga ett system där delarna "medelar varandra" om "saker" som redan hänt så bygger du in fördröjningar. fördröjningar ger ett sämre fungerande system. läs och fundera runt mitt exempel med farthållaren.

T
Kan tyvärr inte hålla med dig alls, genom att bygga system som meddelar varandra kan du komma ifrån massor med fördröjningar. Varför, jo systemen behöver inte vänta på att få in ett förändrat mätvärde innan en kompensation ska sättas in.

Hur bra skulle DSTC funka tex om motor, bromsar och styrning inte samverkade.

Jag råkade koppla isär servostyrning och motorstyrning på en av mina bilar, resultatet blev att om man vred på ratten vid fickparkering så tar servon kraft och motorvarv dippar lite innan motorstyrningen hinner kompensera till "börvärdet". Mycket irriterande.

Kopplade ihop systemen igen och servon meddelar motorstryrningen att jag "rattar" och motorstyringen kompenserar blixtsnbbt innan varvet hinner dippa. = snabbt och komfortabelt.

Samma sak kan man göra med AC-pumpens inkoppling så motorn hinner kompensera redan innan varvtalet gått ned.
Användarvisningsbild
av EjS
Hej

Har samma problem med min 2001 S60. Har inte uppdaterat ccm men har nyaste ecm mjukvaru.

Jag tror absolut inte det är motorfästet för det händer också i fart när jag inte har neutral eller mycket lite gaspådrag. Sen känner jag vid låg fart att när man gassar på så iblannd händer nästan ingenting - iblannd acc'er den verkligen mycket - beroende på kompressorens status. Det är inte för att jag har en svak motor - det är en T5.

Intressant diskussion iövrigt kring kommunikationen mellan ccm och ecm. Om tkaren VET (fördi han jobbar på volvo pv) at man inte kan förutsäga att kompressoren kopplar in är det ju så - men jag VET (fördi jag jobbar på Volvo pv) att de enkelte noder i bilen kommunicerar häftigt! Och jag förstår inte värför man inte kan förberedda motoren på inkopplingen.

När man t.ex. går från n till d-läget i en automat vet jag där finns en feedforward koppling till ecm som kompenserar för att motoren nu skall börja slira i converterens oljakoppling. Om detta inte händte ville det ge ett räjält ryck i bilen.

Jag förstår tkarens argumentation med att man inte kan förutsäga framtiden men det är i just denna situation mycket viktigt att förstå reglerproblemet. In- och urkoppling av kompressor är ju en diskret händelse - den regleras inte kontinuerligt och man kan i vilket fall inte få en helt jämn och stabil temperatur i kabinen.

Grejen är ju att temperaturen i kabinen inte ändrar sig så där jättesnabbt - därför kan man när det är dax (ungefär) koppla in kompressoren - men värför inte göra det 0.1 grad före temperaturen blir för hög (eller 0.1 sek efter temperaturen är blevit för hög) skicka ett meddelande till motoren om att där om 0.1 sekund kommer en vridmomentstörning på x newtonmeter. Sen reagerar ecm blixtsnabbt på detta.

Det är klart att motoren har en form av reaktionstid (mekanisk bandbredd) - men kompressoren är också en mekanisk dims - och där går lite tid före den påverkar motoren med fullt vridmoment (även om det går snabbt).

Konklusion: Jag är inte nöjd med den funktion och jag vill ha uppdaterat men ccm. Det är helt enkelt inte "volvo-bils känsla" när den rycker till.

MVH Esben, Göteborg
av haxpet
tkaren skrev:
Men det är ju just de den vet.

ECC som styr kompressorn vet ju när temperaturen inte är rätt och då vet den också att nu måste jag slå till kompressorn för att kunna justera den här temperaturförändringen. Och då sänder den en signal till ECM:en (motorstyrenheten) och säger till den att nu kommer jag att slå till kompressorn, var snäll och kompensera med ca 200 varv, eller vilket förprogramerat värde som nu finns.

Tack vare att systemen är ihop kopplade så vet dom ju vem som gör vad och när.
Nu är det så som jag beskrivit tidigare att ecc'n inte styr kompressorn. ecc'n styr ut ett evap.börvärde, en lämplig temp för att uppfylla den valda kupétemeraturen utifrån alla förutsättningar. detta börvärde är det som kompressorn styrs mot (av/på) genom att mäta evap.temeraturen
Om du börjar bygga ett system där delarna "medelar varandra" om "saker" som redan hänt så bygger du in fördröjningar. fördröjningar ger ett sämre fungerande system. läs och fundera runt mitt exempel med farthållaren.

T
Skillnaden mellan en farthållare och en klimatanläggning är ju att klimatanläggningen känner av när det blir för varmt och därför vet den ju vad som kommer att hända. Medans en farthållare inte kan lista ut om det kommer en backe upp eller ned. Vägen är ju inte inbyggd i bilen medans klimatanläggningen är.

Men om du nu jobbar med att programera sånt här (på Volvo) så kanske du vet bättre och då ska jag inte strida emot.

Men det jag fått berätta för mej är från någon som jobbar på volvo med sådana här system. Därför är jag lite fundersam.
av tkaren
När man t.ex. går från n till d-läget i en automat vet jag där finns en feedforward koppling till ecm som kompenserar för att motoren nu skall börja slira i converterens oljakoppling. Om detta inte händte ville det ge ett räjält ryck i bilen.
En klassisk regerteknisk lösning. Skillnaden är att convertern påverkar motorn med mycket större moment än en ac-kompressor.
Intressant diskussion iövrigt kring kommunikationen mellan ccm och ecm. Om tkaren VET (fördi han jobbar på volvo pv) at man inte kan förutsäga att kompressoren kopplar in är det ju så - men jag VET (fördi jag jobbar på Volvo pv) att de enkelte noder i bilen kommunicerar häftigt! Och jag förstår inte värför man inte kan förberedda motoren på inkopplingen.
Kul att du tycker det (vtec).
Grejen är ju att temperaturen i kabinen inte ändrar sig så där jättesnabbt - därför kan man när det är dax (ungefär) koppla in kompressoren - men värför inte göra det 0.1 grad före temperaturen blir för hög (eller 0.1 sek efter temperaturen är blevit för hög) skicka ett meddelande till motoren om att där om 0.1 sekund kommer en vridmomentstörning på x newtonmeter. Sen reagerar ecm blixtsnabbt på detta.
teperaturen i evaporatorn ändrar sig snabbt, och det är utifrån den man reglerar kompressorn. ex i ett varmt klimat så sjunker temeraturen sakta men då kompressorn slår av så stiger den fort. då det är en relativt stor fördröjning mellan tillslag och det att du får kyleffekt så får du en stor översläng. det är här den stora utmaningen ligger i kompressorreglering, att minimera över/underslängar, att ta fram en funktion som beskriver evaporatorns temförändring i alla klimatfall. att tidigarelägga tillslaget ar ett sätt att minimer en översläng i varmt klimat (tvärt om vid kallt) denna tidsfaktor är inte konstant utan en funktion av de påverkande faktorerna (tex hastighet) och uteklimatet (tex,temp, solljus). här har man iof sig info som skulle kunna använda. Men ! det är inte så enkelt att man "bara tar" en konstant och förskjuter till/frånslag med eller medelar motornstyrningen.
Det är klart att motoren har en form av reaktionstid (mekanisk bandbredd) - men kompressoren är också en mekanisk dims - och där går lite tid före den påverkar motoren med fullt vridmoment (även om det går snabbt).
precis, det är här det är tänkt att motorn ska hinna styra in mot börvärdet.
Konklusion: Jag är inte nöjd med den funktion och jag vill ha uppdaterat men ccm. Det är helt enkelt inte "volvo-bils känsla" när den rycker till.
det är det som är problemet att lösa.
av tkaren
Skillnaden mellan en farthållare och en klimatanläggning är ju att klimatanläggningen känner av när det blir för varmt och därför vet den ju vad som kommer att hända. Medans en farthållare inte kan lista ut om det kommer en backe upp eller ned. Vägen är ju inte inbyggd i bilen medans klimatanläggningen är.
När klimatanläggningen känner av förändringarna i kupén är detsamma som att farthållaren känner av förändringar på vägen.

"att lista ut om det kommer en backe". Det är det som är utmaningen, att "lista ut" hur kupéklimatet (och därigenom kompressorstyrningen) förändras utifrån omgivningsfaktorerna.

T
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tkaren skrev:
En klassisk regerteknisk lösning. Skillnaden är att convertern påverkar motorn med mycket större moment än en ac-kompressor.
Kul att du tycker det (vtec).
teperaturen i evaporatorn ändrar sig snabbt, och det är utifrån den man reglerar kompressorn. ex i ett varmt klimat så sjunker temeraturen sakta men då kompressorn slår av så stiger den fort. då det är en relativt stor fördröjning mellan tillslag och det att du får kyleffekt så får du en stor översläng. det är här den stora utmaningen ligger i kompressorreglering, att minimera över/underslängar, att ta fram en funktion som beskriver evaporatorns temförändring i alla klimatfall. att tidigarelägga tillslaget ar ett sätt att minimer en översläng i varmt klimat (tvärt om vid kallt) denna tidsfaktor är inte konstant utan en funktion av de påverkande faktorerna (tex hastighet) och uteklimatet (tex,temp, solljus). här har man iof sig info som skulle kunna använda. Men ! det är inte så enkelt att man "bara tar" en konstant och förskjuter till/frånslag med eller medelar motornstyrningen.
precis, det är här det är tänkt att motorn ska hinna styra in mot börvärdet.
det är det som är problemet att lösa.
Men hallå.....

"ex i ett varmt klimat så sjunker temeraturen sakta men då kompressorn slår av så stiger den fort."

När kompessorn har slagit av tar det ju mellan 10 sekunder och 30 sekunder innan temperaturen har stigit tillräckligt i evaporatorn så att styrningen besämmer att det är dags att koppla in kompressorn igen.

Att då vänta 0.1 sek extra medans systement meddelar motorstyrningen att ge lite mera vrid lär ju inte påverka temperaturn i kupen på ett mätbart sätt.

Om det tar 20.00 sek eller 20.10 sek innan tillslaget tror jag ingen passagerare kan märka. :D

"Det är klart att motoren har en form av reaktionstid (mekanisk bandbredd) - men kompressoren är också en mekanisk dims - och där går lite tid före den påverkar motoren med fullt vridmoment (även om det går snabbt)."
"precis, det är här det är tänkt att motorn ska hinna styra in mot börvärdet."

"Rycket" man känner är inte effektbehovet som kompressorn behöver för att pumpa kylmedel, det känns på ett helt anant sätt nämligen att motorn tappar effekt. (detta klarar den vanliga regeleringen)

"Rycket" som känns är när kompressorn ska "ryckas igång" dvs varva upp från 0-3000 rpm på 0.1 sekunder då magnetkopplingen slår i brutalt. Det rycket kan du få även om kompressorn vore helt tom och inte jobbar alls utan bara ska snurra fritt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hozz
man försöker att "förutspå framtiden" genom modulering (genom mätserier med alla indata kan man skapa sig en matematisk modell, och med hjälp av den försöka se in i framtiden) men det är inte detsamma som att man vet när inkopplingen kommer.
Som att få bilen att låsa upp / larma av innan jag ens har fått upp larmdosan ur fickan. :D
av haxpet
Innan man kan fortsätta den här diskussionen så vill jag veta av tkaren om han vet att ECCn inte pratar med ECM?

Om han inte vet det så kan han ju inte heller säga att ECCn inte skickar en signal till ECM, osv...
Användarvisningsbild
av EjS
tkaren skrev:Kul att du tycker det (vtec).
Så är vi kollegor!
det är det som är problemet att lösa.[/quote]

Variabel kontrollerat kompressor? Finns det i nyare volvo-modeller?

vh
av tkaren
Innan man kan fortsätta den här diskussionen så vill jag veta av tkaren om han vet att ECCn inte pratar med ECM?

Om han inte vet det så kan han ju inte heller säga att ECCn inte skickar en signal till ECM, osv...
Ecc'n "pratar" med de övriga systemen i bilen. Ecc'n behöver info om varvtal, motortemp, hastighet m.m
Det finns ingen signal i som i förväg beställer en kompensation hos motorn. de problem som då kan uppstå är tex om det uppstår en fördröjning mellan denna eventuella signal och tillslaget, då får du en översläng i motorn.
den här tråden började med att vissa upplever ett ryck iom att kompressorn kopplas in. detta ryck skulle antagligen förvärras om man får en översläng.
Variabel kontrollerat kompressor? Finns det i nyare volvo-modeller?
tyvärr inte, det vore det ultimata med en komporessor som du kan styra effekten på eller varvtalsreglera (i bilar). men vad jag känner till har man inte hittat några praktiskt bra lösningar. Man skulle tex kunna tänka sig en elektriskt driven och varvtalsreglerad kompressor eller en med variabel kapacitet. då slipper man alla till/från-slag och styr istället mot den effekt du för tillfället behöver.

T

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]