- tor 29 jun 2006, 19:28
Hur bra skulle DSTC funka tex om motor, bromsar och styrning inte samverkade.
Jag råkade koppla isär servostyrning och motorstyrning på en av mina bilar, resultatet blev att om man vred på ratten vid fickparkering så tar servon kraft och motorvarv dippar lite innan motorstyrningen hinner kompensera till "börvärdet". Mycket irriterande.
Kopplade ihop systemen igen och servon meddelar motorstryrningen att jag "rattar" och motorstyringen kompenserar blixtsnbbt innan varvet hinner dippa. = snabbt och komfortabelt.
Samma sak kan man göra med AC-pumpens inkoppling så motorn hinner kompensera redan innan varvtalet gått ned.
tkaren skrev:Kan tyvärr inte hålla med dig alls, genom att bygga system som meddelar varandra kan du komma ifrån massor med fördröjningar. Varför, jo systemen behöver inte vänta på att få in ett förändrat mätvärde innan en kompensation ska sättas in.Men det är ju just de den vet.Nu är det så som jag beskrivit tidigare att ecc'n inte styr kompressorn. ecc'n styr ut ett evap.börvärde, en lämplig temp för att uppfylla den valda kupétemeraturen utifrån alla förutsättningar. detta börvärde är det som kompressorn styrs mot (av/på) genom att mäta evap.temeraturen
ECC som styr kompressorn vet ju när temperaturen inte är rätt och då vet den också att nu måste jag slå till kompressorn för att kunna justera den här temperaturförändringen. Och då sänder den en signal till ECM:en (motorstyrenheten) och säger till den att nu kommer jag att slå till kompressorn, var snäll och kompensera med ca 200 varv, eller vilket förprogramerat värde som nu finns.
Tack vare att systemen är ihop kopplade så vet dom ju vem som gör vad och när.
Om du börjar bygga ett system där delarna "medelar varandra" om "saker" som redan hänt så bygger du in fördröjningar. fördröjningar ger ett sämre fungerande system. läs och fundera runt mitt exempel med farthållaren.
T
Hur bra skulle DSTC funka tex om motor, bromsar och styrning inte samverkade.
Jag råkade koppla isär servostyrning och motorstyrning på en av mina bilar, resultatet blev att om man vred på ratten vid fickparkering så tar servon kraft och motorvarv dippar lite innan motorstyrningen hinner kompensera till "börvärdet". Mycket irriterande.
Kopplade ihop systemen igen och servon meddelar motorstryrningen att jag "rattar" och motorstyringen kompenserar blixtsnbbt innan varvet hinner dippa. = snabbt och komfortabelt.
Samma sak kan man göra med AC-pumpens inkoppling så motorn hinner kompensera redan innan varvtalet gått ned.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.