Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rosenlorden skrev:Fast om man nu ska ha en integrerad för smidighetens skull, kan man väl göra det SNYGGT? Typ så här; Bild
Det är absolut snyggt gjort! Men det ser i övrigt bara för taskigt ut. Jag skulle uppriktigt börja skratta om jag såg något liknande i en ny bil.
VolvoB20 skrev:
Amli skrev: Man får prioritera eller hosta upp vad kostar att få en bil som är up to date.
Det hjälper ju inte ens om man är villig att betala multum när man är så dum att man bygger ihop bil och entertainment.
Jag syftade mer på att köpa en nyare bil.

Jag förstår som sagt vad ni menar och irritationen. Men man måste även förstå varför det ser ut och fungerar som det gör. Då elektroniken är så pass avancerad som den är i dagens bilar så byggs förmodligen allt som en enhet. Då måste allt kunna fungera tillsammans och då menar jag inte bara klima och ljud. Alla världens större biltillverkare bygger nog knappast ihop det "för dom är så korkade"...
Amli skrev:Jag förstår som sagt vad ni menar och irritationen. Men man måste även förstå varför det ser ut och fungerar som det gör. Då elektroniken är så pass avancerad som den är i dagens bilar så byggs förmodligen allt som en enhet. Då måste allt kunna fungera tillsammans och då menar jag inte bara klima och ljud. Alla världens större biltillverkare bygger nog knappast ihop det "för dom är så korkade"...
Jag tror inte det det har något att göra med att det är avancerat, jag tror att det beror på två helt andra saker.

1. Design, Det enda som är intressant för försäljningen är att det ser bra ut just vid försäljningstillfället, kunden kan inte tänka mer än 1 år frammåt i tiden. Om det sedan är totalkass om 3 år för man inte kan uppgradera när man tex stänger ned FM-nätet spelar totalt kvitta idag.

2. Kostnadsskäl, kan man använda samma busskabel/display/knapp/processor till allt från klima till stereo och utetemp så sparar man ju några kronor i tillverkning.
VolvoB20 skrev:
Amli skrev: Man får prioritera eller hosta upp vad kostar att få en bil som är up to date.
Det hjälper ju inte ens om man är villig att betala multum när man är så dum att man bygger ihop bil och entertainment.

Låt mig ta ett ex till. Redan 1998 köpte jag min första bärbara MP3-spelare, hur lång tid tog det innan Volvo fixade att få in det i bilstereon, jo 2007-2008 någon gång,

Det tog alltså 10 år att få in det i bilen, bara det visar ju hur stendumt det är att hårdlöda ihop bilen med något som utveckals och blir omodernt i rasande tempo. Vad gäller telefoner tycker jag man har fattat galoppen och nu låter föraren ha sin egen telefon och bara har handsfree i bilen.
Jag hade original ipod-anslutning redan december 05 i min dåvarande xc70. inte det absolut snyggaste gränssnittet men ändå laddning och anslutning i mittarmstödet och sedan styrning från ratten.

Men handsfreen är ju hårdlödd i bilen??? Hur vet du att BT kommer att användas om 20 år?

Så jävla omodernt blir ju inte en aux-ingång i första taget eller en USB-anslutning. Det har ju funnits ett tag och kommer att finnas ett tag till.
Enzo skrev:Jag hade original ipod-anslutning redan december 05 i min dåvarande xc70. inte det absolut snyggaste gränssnittet men ändå laddning och anslutning i mittarmstödet och sedan styrning från ratten..
Japp men då hade väl iPoden funnits i 5 år och mp3 i 8 år så snabbt går det ju inte.
Enzo skrev:Men handsfreen är ju hårdlödd i bilen??? Hur vet du att BT kommer att användas om 20 år?..
Finns kanske inte alls kvar om 20 år(troligen inte). Men det kommer ju inte att störa då den inte har en massa knappar och display över halva instumentbrädan som radion har, så BTn, den kan få sova där bakom panelen i glömska utan att störa allt för mycket.
Enzo skrev: Så jävla omodernt blir ju inte en aux-ingång i första taget eller en USB-anslutning. Det har ju funnits ett tag och kommer att finnas ett tag till.
Visst, men det man igentligen vill ha är ju möjlighet att få dit en ny huvudenhet i framtiden. Aux/USB är ju i alla fall ett litet lufthål som räddar situationen lite.
Hur stort är problemet?
Hur lång livslängd kalkylerar biltillverkaren att bilen har ?
I Tyskland är medellivslängden för en bil nio år.
Man brukar ha ett reservdelsansvar som sträcker sig till 10 år, så varför skulle dom bry sig om vad som händer om 20 år??
Det kommer ju alltid konvertrar och andra intressanta lösningar, som CD via FM-bandet eller en sån där kassett med sladd som man kopplade till kassettspelaren. Inte på något sätt optimalt men det gick att få till hyfsat ljud i en Merca SL 500 90-talsmodell med värsta originalradion och högtalare överallt.

Låter lite med 9 år. Eftersom de kör under 1200mil/år i snitt skulle tyska bilar bara ha gått 11000 mil i snitt när de skrotas. Märkligt.
PH
På mina tidigare Volvo hade jag alltid Premium (eller värstagrejerna). I xc90:an kunde man inte få plats med subwofer (något annat tillbehör var ivägen??).
Senaste bilen kör jag med standard (performance med 6 cd?) som duger ypperligt för mina behov, Innebär egna cd med 70-talspop samt ljudböcker. Om man inte är musikfreak, så låter det mycket bra, speciellt som bakgrundsljuden tar bort mycket till skillnad från hemmasoffan. Tilläggas att hörseln inte är som när man var 22 år....
perhall skrev:
Låter lite med 9 år. Eftersom de kör under 1200mil/år i snitt skulle tyska bilar bara ha gått 11000 mil i snitt när de skrotas. Märkligt.
PH
Jag menade "snittålder" men nu hittar jag inte den statistiken så jag kan ha fel...
Steff 99 skrev:
perhall skrev:
PH
Jag menade "snittålder" men nu hittar jag inte den statistiken så jag kan ha fel...
Det låter helt rimligt...
PH
Menar ni på fullt allvar att det inte går att byta ut stereon på min nyköpta (begagnade) bil???
:evil:

Kan ju inte säga att jag har haft någon koll på den biten, min senaste bil var en Peugeot -98 och även om den hade en stereo som var designad för bilens mittkonsol, så gick det att byta ut den mot en "vanlig" bilstereo.
Jag har inte hunnit lyssna något på Volvons stereo ännu, så jag vet inte hur nöjd/missnöjd jag kommer att bli. Men det låter som om jag kommer att sakna mina Infinity-högtalare och min egen-designade sub-låda med 2x450W KlassD...

Enligt instruktionsboken ska det gå att mata in 4 CD-skivor i huvudenheten(?). Den heter något på -80x (kanske HS-803?). På vägen hem från bilköpet stoppade jag i en hem-bränd skiva (CD-format, inte MP3) men fick bara "Error" eller var det "Format Error".

Hur ser det ut på högtalarfronten?
Min Peugeot hade bredbandskoner av papp och en magnet som knappt var bättre än dem man använder för att sätta fast papperslappar på kylskåpet... Vilka skithögtalare som helst från BRL var ett lyft mot vad som satt innan.
Kommer Volvo-högtalarna från någon "känd" firma eller är det också Kina no-name skräp?
Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Tysta sommardäck V90

Ifall det är resonansljudet som stör dig[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]