Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kört drygt tre år med min S60 2.5T (automat) och har alltid bekymrat mig för en kraftig krängning när jag ligger i 80-90 km/h och gör en rejäl quickdown…

Under tider av isfria vägar, när man ligga bakom en långtradare eller timmerbil… Hastigheten är väl 80-90 km/h och då gör man en quickdown, lådan växlar ner från 5:an till 3:a och då går det undan... men när man kommer jämsides med långtradaren måste man parera en krängning med ratten… känns mycket obehagligt…

När bilen uppför sig så här så har jag bara trampat gasen i botten, dvs utan quickdown. Då växlar lådan ner från 5:an till 4:an och det går spikrakt, dvs ingen krängning.

Nu har jag testat koppla ur antispinnsystemet vid en sådan quickdown, det känns som om krängningen delvis uteblir… Är förloppet normalt eller är det kanske galet någonstans i styrsystemet?
Användarvisningsbild
av A80TD
Det blir ju ganska kraftiga luftflöden kring bussar och lastbilar. Om du samtidigt drar fullt på trean så har väl bilen rest sig fram och kanske blir mer lättpåverkad av luftvirvlarna.
Om du provar samma manöver på en tom väg och som ej är spårig, märker du någon skillnad då?
Användarvisningsbild
av CarMan
kan inte utalamig utan en provkörning.
kolla så framvagnein inte är glapp.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]