- tor 29 jun 2006, 15:46
#49588
Har kört drygt tre år med min S60 2.5T (automat) och har alltid bekymrat mig för en kraftig krängning när jag ligger i 80-90 km/h och gör en rejäl quickdown…
Under tider av isfria vägar, när man ligga bakom en långtradare eller timmerbil… Hastigheten är väl 80-90 km/h och då gör man en quickdown, lådan växlar ner från 5:an till 3:a och då går det undan... men när man kommer jämsides med långtradaren måste man parera en krängning med ratten… känns mycket obehagligt…
När bilen uppför sig så här så har jag bara trampat gasen i botten, dvs utan quickdown. Då växlar lådan ner från 5:an till 4:an och det går spikrakt, dvs ingen krängning.
Nu har jag testat koppla ur antispinnsystemet vid en sådan quickdown, det känns som om krängningen delvis uteblir… Är förloppet normalt eller är det kanske galet någonstans i styrsystemet?
Under tider av isfria vägar, när man ligga bakom en långtradare eller timmerbil… Hastigheten är väl 80-90 km/h och då gör man en quickdown, lådan växlar ner från 5:an till 3:a och då går det undan... men när man kommer jämsides med långtradaren måste man parera en krängning med ratten… känns mycket obehagligt…
När bilen uppför sig så här så har jag bara trampat gasen i botten, dvs utan quickdown. Då växlar lådan ner från 5:an till 4:an och det går spikrakt, dvs ingen krängning.
Nu har jag testat koppla ur antispinnsystemet vid en sådan quickdown, det känns som om krängningen delvis uteblir… Är förloppet normalt eller är det kanske galet någonstans i styrsystemet?
---
S60 2.5T -03 (MY 2004). Automat, Sportläder, Business Plus.
S60 2.5T -03 (MY 2004). Automat, Sportläder, Business Plus.