Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Benjamin
Hej jag har köpt en volvo v40-2,0t -03 har problem med tempmätaren som inte går till mitten 90C är mellan 50 och 70 grader och detta gör att värme i bilen blir aldrig så varmt (driftstemperaturen) jag skulle va tacksam om någon kunde hjälpa mig MVH Benjamin
av Basseman
Förlåt att jag kapar tråden men är lite samma problem och frågor jag har.
Samma som ovan så kommer inte bilen upp (tempmätaren) till arbetstemp förrutom när jag står på tomgång i någon minut. Har kollar kylarvätska och det finns.
Är det termostaten som bör bytas ?
Basseman skrev:Förlåt att jag kapar tråden men är lite samma problem och frågor jag har.
Samma som ovan så kommer inte bilen upp (tempmätaren) till arbetstemp förrutom när jag står på tomgång i någon minut. Har kollar kylarvätska och det finns.
Ja, det är ju helt typiskt. Termostaten som är trasig täpper inte till utan släpper ut kylvatten till kylelementet, vilket gör att fartvinden kyler ned vattnet när du är ute och kör. När du stannar och går på tomgång kyls det inte av fartvinden och temperaturen får en chans att stiga.
av SKOV
Basseman skrev:Förlåt att jag kapar tråden men är lite samma problem och frågor jag har.
Nu har du redan fått svar men det är termostaten som står konstant öppen.
Jag hade samma problem som du (tempen låg på ca 45-50 på motorväg) men bytte min termostat idag - nu går den upp till 90-95c.
av Benjamin
Hej nu är tempen bra i bilen, men motorlampan lyser fel meddelande stårde att klylvädska tempen fel och bränsle ,har byt även kylväska temp givare som känner av temperaturen. motor lampan slocknade men lyser igen har någon svar skulle vara tacksam.

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]