Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas O
Hejsan. Jag har inte tracs i min bil och jag undrar vad som behövs för att koppla in det?
Jag har en 855 GLT -97
av TomasL
Det är faktisgt inte så besvärligt.
Det du behöver är en ABS enhet med inbyggd styrenhet för TRACS och så behöver du ju förstås knappen inne i kupen.
Därimot så tror jag inte att det är så mycket fördraget kabelmässigt, men det är inte så mycket kabel så det är inte så besvärligt. Om du har en haynesbok så kolla in elschemana bak i den så ser du snart att det inte är så mycket kabeldragning.
Användarvisningsbild
av Tomas O
kabel sitter redan dragen för både tracs och sollucka (som jag inte har)
av TomasL
Tomas O skrev:kabel sitter redan dragen för både tracs och sollucka (som jag inte har)
Då är det bara att skaffa den rätta ABS styrenheten med inbyggd TRACS och så knappen förstås.
Användarvisningsbild
av g00ey
Behöver inte ABS-enheten en extra sensor eller kontakt så att den vet att man gasar?
av Räkan
Förmodligen fördraget som allt annat...
Användarvisningsbild
av g00ey
Nu har jag läst in mig lite:
Det är inte bara styrmodulen som är annorlunda på ett ABS-system med TRACS utan också pumpmodulatorn därför att det krävs en extra solenoidventil per krets som stänger loppet till huvudcylindern.

Vid inbromsning är det tryck i huvudcylindern, och den ena eller båda pumparna (en pump per bromskrets) i modulatorn pumpar vätska från bromskretsen till huvudcylindern då ABSen vill lätta bromstrycket på det eller de hjul som är på väg att låsa sig.

Vid acceleration med TRACS är bromspedalen inte nertryckt och vätska kan därför flöda fritt från huvudcylindern ut till "atmosfären". Därför har ett TRACS system extra ventiler som stänger loppet till huvudcylindern och använder pumparna som "bromspedal". Att motverka spinn enbart genom att bromsa det spinnande hjulet anses otillförlitligt och extremt slitsamt på beläggen, så TRACS lösningar med enbart denna metod finner man bara på riktigt gamla system, om ens på Volvo.

Dagens TRACS kommunicerar även mot styrenheten via en databuss/serieport där den (förutom att bromsa på hjulen) ger följande kommandon för att minska motoreffekten då ett hjul spinner:

* Fördröj tändjusteringen
* Stäng trotteln (antingen gastrotteln eller en extra elektriskt manövrerad trottel för TRACS)
* Klipp injektorpulserna

Vissa TRACS system har även gastrottelpositionen som inparameter som avläses från motorstyrenheten.

Detta kräver att bränsleinsprutningsenheten har en sådan dataport och är programmerad att ta emot kommandon från denna plus ytterligare kablar för kommunikationslänken. Så jag är ytterst tveksam till att det enbart räcker med att byta ABS modul.
Användarvisningsbild
av Tomas O
ok, tackar :)
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag bläddrade lite i Haynesmanualen och på 850or verkar det inte som det förekommer någon kommunikation gentemot motorstyrenheten, iaf inte om man studerar felkodstabellen. Så det verkar som 850ans tracs är av äldre typ.

Det räcker bara med en tracsventil nu när jag tänker efter eftersom det bara är framkretsen som är inblandad då bilen är framhjulsdriven.

Men trots allt, det räcker inte med att byta ABS enheten, du måste också byta hydraulmodulatorn.

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]