- tis 27 jun 2006, 17:59
Nu har jag läst in mig lite:
Det är inte bara styrmodulen som är annorlunda på ett ABS-system med TRACS utan också pumpmodulatorn därför att det krävs en extra solenoidventil per krets som stänger loppet till huvudcylindern.
Vid inbromsning är det tryck i huvudcylindern, och den ena eller båda pumparna (en pump per bromskrets) i modulatorn pumpar vätska från bromskretsen till huvudcylindern då ABSen vill lätta bromstrycket på det eller de hjul som är på väg att låsa sig.
Vid acceleration med TRACS är bromspedalen inte nertryckt och vätska kan därför flöda fritt från huvudcylindern ut till "atmosfären". Därför har ett TRACS system extra ventiler som stänger loppet till huvudcylindern och använder pumparna som "bromspedal". Att motverka spinn enbart genom att bromsa det spinnande hjulet anses otillförlitligt och extremt slitsamt på beläggen, så TRACS lösningar med enbart denna metod finner man bara på riktigt gamla system, om ens på Volvo.
Dagens TRACS kommunicerar även mot styrenheten via en databuss/serieport där den (förutom att bromsa på hjulen) ger följande kommandon för att minska motoreffekten då ett hjul spinner:
* Fördröj tändjusteringen
* Stäng trotteln (antingen gastrotteln eller en extra elektriskt manövrerad trottel för TRACS)
* Klipp injektorpulserna
Vissa TRACS system har även gastrottelpositionen som inparameter som avläses från motorstyrenheten.
Detta kräver att bränsleinsprutningsenheten har en sådan dataport och är programmerad att ta emot kommandon från denna plus ytterligare kablar för kommunikationslänken. Så jag är ytterst tveksam till att det enbart räcker med att byta ABS modul.
/G