Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joamob
Hej på er alla glada volvoägare!

Jag var och besiktiga bilen och fick en 2:a på CO och lambdavärdet som var helt galet vid gaspådrag, men ok vid tomgång. Bilen i fråga går bra förutom att den tjuvstannar och är orkeslös då och då. Har läst av felkoderna med en universal OBD-läsare och fick fram följande två koder (motorlampan lyser):

- P0107: Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Ci...
- P0171: Fuel Trim too Rich (Bank 1)

Kan man via dessa 2 koder veta vad som kan vara fel på bilen?

Ha´de gott / Jocke
av qan
Skum kod, trodde inte att turbo modellerna hade MAP. Så jag gissar på att det är trycksensorn till turbon som ger dålig signal den ska sitta mellan cylinder 3 och 4. Kolla så att kontakten är hel och ren.
av metalHJ
Jag har gissat mig till en MAP sensor på min 2.0T, jag vet dock inte hundra men till synes ser det ut som en och allt talar för att det är en. Sitter framtill på intercoolern, precis vid anslutningen till luftslangen för insuget. Jämte MAP sensorn sitter tempgivaren för insugsluften!
av FAS2
bytt tändstift och luftfilter endast original från bilia, för vi hade samma på våran V40-02 13000mil dom hade missat bytta stiften vid 6000mil servicen :-O)
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]