- tis 11 jan 2011, 08:14
Jag tänkte byta olja själv på min V70 2,0F -09, eftersom intervallet endast är 1000 mil och jag har gjort det på alla mina tidigare bilar.
Problemet:
Oljefiltret är hårt spännt (Volvo har bytat olja en gång) och när jag skulle se om filtret gick att lossa med en oljefiltertång så gav oljefiltret med sig så att filtret blev intryckt (tunnt material, kanske aluminium). Försöket gjordes ovanifrån och utan att oljan tappats ur. Åtkomsten var ändå någorlunda bra, men jag fick ge upp.
Är det någon som har tips på hur man lossar oljefiltret ?
Vilken oljefiltertång är bra. Det måste tydligen vara en med brett grepp så att oljefiltret håller.
Man ska väl inte behöva ta bort skyddet under motorn ?
Blir det något vakum om inte oljan tappats ur ?
Problemet:
Oljefiltret är hårt spännt (Volvo har bytat olja en gång) och när jag skulle se om filtret gick att lossa med en oljefiltertång så gav oljefiltret med sig så att filtret blev intryckt (tunnt material, kanske aluminium). Försöket gjordes ovanifrån och utan att oljan tappats ur. Åtkomsten var ändå någorlunda bra, men jag fick ge upp.
Är det någon som har tips på hur man lossar oljefiltret ?
Vilken oljefiltertång är bra. Det måste tydligen vara en med brett grepp så att oljefiltret håller.
Man ska väl inte behöva ta bort skyddet under motorn ?
Blir det något vakum om inte oljan tappats ur ?
Senast redigerad av 1 MatsP, redigerad totalt 0 gånger.