Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsP
#486716
Jag tänkte byta olja själv på min V70 2,0F -09, eftersom intervallet endast är 1000 mil och jag har gjort det på alla mina tidigare bilar.

Problemet:
Oljefiltret är hårt spännt (Volvo har bytat olja en gång) och när jag skulle se om filtret gick att lossa med en oljefiltertång så gav oljefiltret med sig så att filtret blev intryckt (tunnt material, kanske aluminium). Försöket gjordes ovanifrån och utan att oljan tappats ur. Åtkomsten var ändå någorlunda bra, men jag fick ge upp.

Är det någon som har tips på hur man lossar oljefiltret ?
Vilken oljefiltertång är bra. Det måste tydligen vara en med brett grepp så att oljefiltret håller.
Man ska väl inte behöva ta bort skyddet under motorn ?
Blir det något vakum om inte oljan tappats ur ?
Senast redigerad av 1 MatsP, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#486734
Kostar oljebytet på en firma verkligen så mycket så att det ens kan klassas som värt att göra det själv??
av Cox
#486754
Får du inte loss filtret med avsett verktyg, så återstår det att ta en grov mejsel slå det igenom filtret och bryt med mejsel så lossnar det. Detta fenomen inträffar om klåparen som monterat det inte har smort in gummitätningen med olja när det monterades.
Användarvisningsbild
av CarMan
#486949
Självkart behöver du ta bort skyddet under motorn! hur ska du annats kunna komma åt filtrer & pluggen till oljetroget?

sen brukar det inte vara några konstigheter at lossa filtret, går bra med vilken oljefilteravdragare som hälst i rätt storlek.
Användarvisningsbild
av js1
#487285
Är där inte insatsfilter på den? Trodde det var en modern motor :)
av greenbay
#487290
Det är ju bra om man "tar tag" så nära motorn som möjligt, nar man skall lossa filtret. Om du låter oljefilteravdragaren "ta" mitt på filtret så blir det intryckt, även om packningen är smord.
/greenbay
av VXC70
#487355
du missar volvo assistance, så ett tips ta de på volvo verkstad. då har du ju assistance som nu för tiden räcker tills bilen är 10 år. är nog väldigt bra att ha.
av AndS
#487386
VXC70 skrev:du missar volvo assistance, så ett tips ta de på volvo verkstad. då har du ju assistance som nu för tiden räcker tills bilen är 10 år. är nog väldigt bra att ha.
Och den gäller om du själv knycklat till oljefiltret så man inte kan köra bilen :wink: , dvs kostnadsfritt.
av MatsP
#494323
Nu är oljan bytt på min 2,0F.
Slarva inte med oljebyte på 2,0F eftersom den har kamkedja som kräver bra smörjning för att hålla länge. Vid kortkörning kommer dessutom oförbrännd etanol ner i oljan och bryter ner oljan snabbare än oförbrännd bensin och avdunstar dessutom vid högre temperatur.

1. ta bort skyddet under motorn med torx bits
2. Skruva ut oljepluggen med 13 mm fast nyckel. Denna plugg har inbyggd gummitätning. Hela pluggen byts för att undvika läckage. Köps på Volvo.
3.Skruva av oljefiltret med en bra oljefiltertång. Jag köpte en utmärkt tång på Mekonomen som ger mycket bra grepp (en skruv längst ut på handtaget spänner åt ett stålband runt filtret. pris ca 80 kr).
4. Montera i omvänd ordning. Smörj gummit i filter och plugg med olja innan montering.
5. Fyll på olja. Enligt Volvo ska alla flexifuel motorer ha ACEA A5/B5 SAE 0W-30 (trots att det på dekalen i motorrummet på min 2,0F står 5W-30)

Nollsställning av serviceindikator (Detta är instruktionen som fungerar)

1. Put the key fob all the way into the dash slot (until it clicks)

2. With your foot off of the brake, tap the engine start button - this should light up a portion of the gauges.

3. Push down the trip mileage counter reset button (a nub to the right of the RPM gauge)

4. Still holding down the trip mileage counter reset button, and with your foot off of the brake, push the engine start button for about 2 seconds until all of the informational lights (i.e. check engine, etc) light up. Once they light up, you can stop pushing the engine start button (but continue to hold down the trip mileage counter reset button).

5. After a couple more seconds of holding down the trip mileage counter reset button, you will note that the "i" (the alert that there is a vehicle message) will begin to blink. This is your cue to release the trip mileage counter reset button. You must do this before the "i" stops blinking, or it will not reset.

6. Restart the car to confirm that you have successfully reset the "book time for maintenance" message.
Användarvisningsbild
av SvenB
#494328
Var det jobbet så mycket billigare att göra själv att det kompenserar att din Volvo Assistans inte förlängdes med ett år. Jag betalade 995:- för samma jobb på auktoriserad Volvoverkstad (Skobes)
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]