Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Racetwin2 skrev:Jag har provat att koppla ut DSTC på min 2,5FT när det var riktigt halt och det var livsfarligt. Du har noll kontroll när turbon griper in. Det tog 1 sekund för mig att från 40 km/h på fyran att komma upp i 5.000 varv. Det värsta är sedan att däcken fortsätter spinna vilt pga rörelsemomentet i däck/drivlina och bilen var då som en vante på vägen. Just där jag körde så lutade vägen och jag var på väg ner i diket innan jag fick stopp.
Hur kör du ?:-/ helt okänslig på gasen ?:-/ Jag körde många vintrar med min BMW som hade stora V8an och bortåt 300 hk och den bilen var inte utrustad med vare sig antispinn eller antisladd från fabrik.

Det var inte på något sätt farligt alls att köra, visst gick det ordentligt på tvären genom kurvorna när man tyckte på, men lite koll fick man ju ha.

Samma på en gammal saab turbo med mycker trim och inget anti-slir. Visst släppte det fram men farligt var det inte.

Jag blir faktiskt rädd när jag hör att man inte kan köra sina bilar utan elektroniska hängslen,
Användarvisningsbild
av Racetwin2
VolvoB20 skrev:
Racetwin2 skrev:Jag har provat att koppla ut DSTC på min 2,5FT när det var riktigt halt och det var livsfarligt. Du har noll kontroll när turbon griper in. Det tog 1 sekund för mig att från 40 km/h på fyran att komma upp i 5.000 varv. Det värsta är sedan att däcken fortsätter spinna vilt pga rörelsemomentet i däck/drivlina och bilen var då som en vante på vägen. Just där jag körde så lutade vägen och jag var på väg ner i diket innan jag fick stopp.
Hur kör du ?:-/ helt okänslig på gasen ?:-/ Jag körde många vintrar med min BMW som hade stora V8an och bortåt 300 hk och den bilen var inte utrustad med vare sig antispinn eller antisladd från fabrik.

Det var inte på något sätt farligt alls att köra, visst gick det ordentligt på tvären genom kurvorna när man tyckte på, men lite koll fick man ju ha.

Samma på en gammal saab turbo med mycker trim och inget anti-slir. Visst släppte det fram men farligt var det inte.

Jag blir faktiskt rädd när jag hör att man inte kan köra sina bilar utan elektroniska hängslen,
:) Nej jag har kört MC i många år och skulle säga att jag har känslig gasfot. Problemet är när turbon går in och du försöker köra hårt. Då går det fort när du har noll friktion och bra effekt. Problemet är också att med framhjulsdriften tappar du all styrning när du får kraftig hjulspinn vilket du inte gjorde med BMW 8:an. Där har du styrningen kvar även om bakhjulen spinner. Jag kör dessutom dubbfritt vilket många andra gör.

Så det var en riktigt hårig upplevelse. Skall man inte pressa bilen med DSTC urkopplad så går det bättre än när man kör hårt med DSTC:n urkopplad men vid vanlig vardagskörning så ser jag inget skäl till att verkligen koppla ut DSTC:n.

För mig handlar det inte om att kunna eller inte kunna köra bilen utan hängslen utan det handlar om att som rutin koppla ut DSTC:n för att det skulle göra bilen bättre. För det gör det inte - mer än i de unika lägen som beskrivits ovan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Racetwin2 skrev:[:) Nej jag har kört MC i många år och skulle säga att jag har känslig gasfot. Problemet är när turbon går in och du försöker köra hårt. Då går det fort när du har noll friktion och bra effekt. Problemet är också att med framhjulsdriften tappar du all styrning när du får kraftig hjulspinn vilket du inte gjorde med BMW 8:an. Där har du styrningen kvar även om bakhjulen spinner. Jag kör dessutom dubbfritt vilket många andra gör.
Det måste vara någpt mycket märkligt med din bil, jag har inte bara kört bakhjulsdrift och BMW, har kört framhjulsdriven saabturbo med trim och grym ketchup effekt, även kört V70 2,5 T och ingen var farlig av dessa om man kopplade ur dstc, visst spinner det hysterisk och styr inte om man bara håller plattan i mattan, men det var absolut inga problem att dosera effekten själv utan dstc, på saaben fanns ingen dstc alls så man fick vara dstc själv och det gick utmärkt,
av AndS
Ni kan nog ha rätt samtliga utifrån; Det finns skillnad på bilförare hur man klarar hantera sin bil, samt vilket intresse man har av att lära sig hur bilen uppträder vid olika situationer. Och att man inte nyttjar nya hjälpmedel för att öka hastigheten och tro att man kan köra som på sommarväg.
Ser jag till mig själv så har fortfarande, trots många år med ABS, svårt att ta till mig körsättet att trampa bromsen i botten utan att pumpa.
av CalleV70
hur duktiga vi än är, så hjälper ju alla system föraren att klara en situation, inte att försämra!! (Och då räknar jag inte när man är fast i en driva och ska ut på vägen).
Jag klarade mig med den gamla 245:an på vintrarna men föredrar dagens bil som ger mig bättre chans att klara mig. Och idag är det dyrare med plåtskador och mer bilar och tokigare fotgängare etc.
Ett färskt exempel i fredags, polaren körde mot fjällen, bra väglag, men så en rondell i Sala som var ta mig tusan såphal! Han svängde in, men sen ville bilen gå rakt fram.. Så tvärbroms och rattvridning. Säkert det man gör instinktivt? Man vill få ner farten. (I stället för rondell kunde man ju behövt gira för en fotgängare). Det gick bra, och jag vet inte om det aktiverades några säkerhetssystem dessa tiondelar?? Men troligen? Varför med polarens bil?? Han var tidigare testförare samt pysslat med bilsport så han kör bättre än jag. (konstigt, jag är ju bäst!!)
:)
av dst02
Ny teknik i form av elektronisk säkerhet i all ära men tänk va dagens moderna chassin,styrning osv har gjort för att bilen ska bli direktare och lättare att hantera.

en sak är iallafall Jag säker på, att inte lita till elektroniken mer än på mig själv.
Användarvisningsbild
av Osu
I min ungdom brukade man säga att SAAB 93 tvåtaktare var den bästa bilen att köra på isföre. Den var så j:a svag att den inte orkade slira ens på is. VW 1200 var suverän på att ta sig fram i djup snö, därför att den hade motorn över drivhjulen. Den hade 34 hästar eller nåt sånt. Och det är dit jag vill komma: Man kan inte dra på med 185 HK om man ska ta sig loss ur snön. Och det är det som DSTC hjälper oss med. Jag förstår fortfarande inte varför man kopplar bort ett säkerhetssystem, elektroniken klarar detta bäst.
av AndS
Osu skrev:I min ungdom brukade man säga att SAAB 93 tvåtaktare var den bästa bilen att köra på isföre. Den var så j:a svag att den inte orkade slira ens på is. VW 1200 var suverän på att ta sig fram i djup snö, därför att den hade motorn över drivhjulen. Den hade 34 hästar eller nåt sånt. Och det är dit jag vill komma: Man kan inte dra på med 185 HK om man ska ta sig loss ur snön. Och det är det som DSTC hjälper oss med. Jag förstår fortfarande inte varför man kopplar bort ett säkerhetssystem, elektroniken klarar detta bäst.
Det finns vissa situationer där du med hjälp av spinnande hjul kan komma framåt och det har inget med hästkrafter att göra. I dessa situationer så kan motorn slå av istället för att man driver på det lilla som gör att man kommer framåt. Men nu pratar vi inte om vanlig landsvägskörning.
Har själv lyckats ta mig upp för en backe vid fritidshuset i vinter genom att slå av antispinn, men jag ska erkänna att det endast är vid ett fåtal tillfällen behovet funnits.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Stockholm just nu är ett rätt bra exempel på då DSTCn gör sig bäst urkopplad! :wink:
av Kristian6
Det är vid stilla stående och låga hastigheter det kan vara en fördel att koppla ur det. T ex om du har blivit inplogad då kan DSTC döda kraften så man bara blir stilla stående.[/quote]

Ja, helt enig. Det kan være stor skilnad ved stillestående med DSTC utkoblet. Men hvorfor pulserer fortsatt antispinn ved lave hastigheter, selvom DSTC er utkoblet? (NB! jeg kjører framhjulsdriven V70).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]