Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Manfred
Jag kollade upp lite närmare om ProMotechs försäkring och villkoren finns att läsa på deras hemsida. I det här fallet är det en gratisgrej som medföljer så man kan ju bara tacka och ta emot. Sen skulle det inte förvåna mig om BSRs villkor inte alls skiljer sig från oljebytesintervallerna från tillverkaren. Säkert en gammal grej som släpar efter nu när intervallerna tenderar att bli längre. En sak tycker jag dock är väldigt synd på de flesta forum. Folk bakom sina "skyddade" datorer är väldigt raska med att slänga ut negativa kommentarer hit och dit och att dra alla över en kam utan att egentligen ha en aning om hur diverse produkter fungerar. Att börja kolla upp olika företags historia, hur länge de funnits och deras ekonomiska utveckling är en bra början. Sen vilka villkor de har och hur de agerat (om man kan få reda på det) i de fall det av någon anledning inte vill fungera riktigt som det är tänkt mellan produkt och kundens bil. Det viktigaste då tycker jag inte är att hitta orsaken, produkten eller ev. dolda fel i bilen, utan hur efterspelet sköts. Jag var med en gång om en långdragen historia då vi installerade en GPS-styrning i en skördare och det inte ville fungera. Det var en stor affär med en hel del man-timmar inblandade men det företaget debiterade noll kronor för arbetet och tog ur systemet till sist. Senare visade det sig att Xenonljusen troligtvis störde en av burkarna (fick av en slump veta det på en mässa).
Användarvisningsbild
av kvantskum
Manfred skrev: dra alla över en kam utan att egentligen ha en aning om hur diverse produkter fungerar. Att börja kolla upp olika företags historia, hur länge de funnits och deras ekonomiska utveckling är en bra början.
Så hur länge ett företag har funnits och hur dess ekonomiska utveckling har varit,
ska alltså garantera att produkterna inte är motorskadligt junk?
Ursäkta uttrycket, men det var nog dagens BS.
En ekonomisk utveckling som kommer av en bra marknadstiming och extrem marknadsföring, där det sålts på vanliga okunniga människor "ful-boxar" d.v.s. simpla railtrycks-lurare..
Det ska alltså borga för en bra produkt? Om du bedömer efter de kriterierna är du minst sagt ute på villovägar.

Lyckligtvis börjar folk nu äntligen få upp ögonen, inte bara på detta forum.

Fulboxar oavsett vilken bolagslogga det klistrats på dom, har stora problem med de mer och mer avancerade motorstyrningarna och övervakningarna, och värre blir det. Fulboxtillverkare, lycka till med en välfungerande lösning till systemen efter bl.a. Bosch EDC 17CP22 TYP2,
Vebotrimmen har börjat bita i gräset, vilket de vet om.
Användarvisningsbild
av Degdala
Det var inte min mening att smutskasta BSR, det var min bil som användes för att ta fram trim till S80 DRIVe, och dom förklarade för mig att dom tycker att 2000-3000 mil är för lång intervall och har därför skrivit 1500 mil / 12mån. i villkoren.
Det är lätt att man invaggas i en falsk trygghet när man får med denna typ av försäkring.
Ska man verkligen kunna ha nytta av den bör man nog byta oljan var 1500:e mil.
Eller som jag gör, köra på som vanligt och hoppas att allt går bra.
av Peanuts
Jag har BSR till min 2011 DRIVe men har avinstallerat det för några veckor sedan eftersom jag upplevt att vibrationerna i bilen har ökat till en störande nivå, ni kan läsa om det här: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=57594

Men en annan orsak är även att min bil inte verkar vara helt kry, den har varit minst sagt opålitlig sedan jag hämtade ut den i juni förra året, även det har jag skrivit en del om här på forumet. Jag har nog blivit av med de värsta felsymptomen nu men det loggas fortfarande en del felkoder, exempelvis Strypning av avgasåterledning som har att göra med EGR. Den varnar även om batterispänning i någon styrenhet, vet inte exakt vilken.
Det gör att jag vill köra utan trimmet i bilen ett tag för att försöka få klart i vad felen beror på, känns jobbigt när risken finns att Volvo skickar en till BSR och vice versa. Jag tror inte att de problem jag haft med min bil har berott på trimmet men jag kan inte vara säker.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Manfred skrev:Jag kollade upp lite närmare om ProMotechs försäkring och villkoren finns att läsa på deras hemsida. I det här fallet är det en gratisgrej som medföljer så man kan ju bara tacka och ta emot. Sen skulle det inte förvåna mig om BSRs villkor inte alls skiljer sig från oljebytesintervallerna från tillverkaren. Säkert en gammal grej som släpar efter nu när intervallerna tenderar att bli längre. En sak tycker jag dock är väldigt synd på de flesta forum. Folk bakom sina "skyddade" datorer är väldigt raska med att slänga ut negativa kommentarer hit och dit och att dra alla över en kam utan att egentligen ha en aning om hur diverse produkter fungerar. Att börja kolla upp olika företags historia, hur länge de funnits och deras ekonomiska utveckling är en bra början.
Om du anstränger dig och söker lite i forumet så kan du hitta hur mycket vettig och bra information som helst varför man inte ska välja "ful-boxar".
Bara för att försäkringen är gratis så betyder det ju inte per automatik att den är bra, jag skulle snarare säga tvärtom!
Många här på forumet har testat boxar, har kompisar som har boxar, eller läst om andra här som har boxar, och det är inte alls ovanligt med problem med dessa..
Och när det blir problem så är det extremt vanligt att man kastas fram och tillbaka mellan trimfirman och Volvo.

Men om man vänder på det hela, vad kostar en "fulbox" idag? 2-4 tusen? mer, mindre!?
Varför riskera funktionen hos en bil för låt säga 300-500 tusen, när man som i volvos fall kan skaffa Polestar för 9000 med fulla garantier osv!? (Visst, jag vet att flera nya modeller inte har tillgång till denna (än), men då kanske man köpt en bil med för klen motor från början, och kanske borde sett sig om efter något annat!?)
av Manfred
Jaha, samma visa igen. Generalisering m.m. Jag har hittat flera boxar från olika leverantörer som inte alls höjer något tryck utan kopplas till spridarna. Och åter igen är det så att det alltid finns de som ska ställa på saker och ting mer än måttligt. Klart det blir problem. Tror inte att en box är ämnad att konkurrera en programmering. Däremot att kunna ge en måttlig och stabil ökning om man INTE vill programmera om sin bil.
av mojja
Bsr har jag oxå haft dåliga erfarenheter av när det gällde en s40 2.0d, Motorn började vibrera och bete sig konstigt. Det smarta svaret man fick från bsr växjö var att när motorn nådde vridmomentstoppen så låter den så. Kastade ut skiten illa kvickt ur min kärra då. Detta var 2007 och även min bil var en testbil hos bsr.

Jag fick programeringen gratis och en bukla i dörren på köpet men det spelar ju ingen roll när optimeringarna inte fungerar tillfredställande.
Blir någ rica på nästkommande kärra om inte polestar får fingrarna ur då är ju dom det givna valet.

Vänligen Mojja

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]

Tysta sommardäck V90

Det stämmer att Volvo inte uppger 245/45-19 s[…]