Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Sharkbait skrev:
Spoiler »
Ja, Ni är väl 2 personer som inte gillar Volvo`s val att välja diesel/batteri. Vad skulle Volvo ha valt istället för diesel som är miljövänligt?

Ingen här har sagt att bensin är miljövänligt! Men om man inte tycker att diesel eller bensin är miljövänligt så vad finns det då kvar att välja från Volvo`s motorprogram?

Nu tror jag du får läsa om. Visserligen tycker jag inte att diesel är ett miljöbränsle, men i detta fall skrev jag D2 som första alternativ som kompletteringsmotor. Du ser det om du läser vad jag skrivit. Det jag ville påvisa med mitt första inlägg var att jag tyckte Volvo valde FEL dieselmotor. Eftersom det skall vara en miljöbil skulle de valt en miljöklassad motor. Men, enligt mitt tycke så hade det varit bättre att välja 2,5FT i väntan på den moderna etanolmotorn som är i antågande (T4F).
av viktore
Volvo har presenterat en kombihybrid med 285hk och 700nm som förbrukar 0.19l/milen (enligt körcykeln för hybrider ska väl tilläggas..) och det är imponerande hur fort några ändå är framme vid klagomuren.

En miljöbil ska ha en miljöbilsklassad motor? Vad är en miljöbilsklassad motor egentligen? Nu är ju Volvos snål-modeller som bekant modifierade för så låg förbrukning som möjligt vilket inte D5 är. Jag skulle inte hålla det för omöjligt att Volvo skulle komma ner i 120g om man bara valde att satsa på det.

Och visst skulle en mindre diesel och ett mindre batteripaket ge bättre bränslesiffror, men att gå från 0.19 till kanske 0.10 känns minst sagt som att greppa efter halmstrån.
Användarvisningsbild
av poseidon
viktore skrev: Och visst skulle en mindre diesel och ett mindre batteripaket ge bättre bränslesiffror, men att gå från 0.19 till kanske 0.10 känns minst sagt som att greppa efter halmstrån.
För säkert hälften av alla bilresor så kommer det aldrig bli 0.19 i förbrukning eftersom resorna är längre än 4 mil eller vad nu batteriet räcker å man har inte tillgång till el där man parkerar tillfälligt. Därför vore det mer logiskt att välja en mindre diesel.

Förhoppningsvis så kommer det kort efter lansering. Typ en 150 hk diesel vore perfekt. Tänk om den va miljöklassad från början då blev det ju bara bättre med hybridpaketet.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Hybriddriften tillför mycket vikt. D5-valet är sannolikt ganska noga avvägt. Tror att Volvo har rätt bra koll på det faktiskt! :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Är man säker på hur hybrider kommer att klassas vad beträffar miljöbil? Den enda hybrid jag känner till, Toyota Prius, släpper ju ut mindre än 120 g co2/km då den går på bensin. Är det säkert alltså att denna hybrid blir miljöbil om den har en motor som släpper ut mer än 120 g co2/km?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Den släpper ju ut mindre än 120g c02/km, så den måste väl bli miljöklassad?

Ta 2,5FT t.ex, tankar du den med bensin är det ingen miljöbil, ändå är den miljöbilsklassad...
Användarvisningsbild
av SvenB
XC90_Executive skrev:Den släpper ju ut mindre än 120g c02/km, så den måste väl bli miljöklassad?
Är du säker på det så är det nog så. Men vad jag har hört så är det så att Prius bara är miljöbil för att den släpper ut mindre än 120 g när den går "för motor". Batteridriften har ju ingen betydelse då.
av MattiasD
viktore skrev:Volvo har presenterat en kombihybrid med 285hk och 700nm som förbrukar 0.19l/milen (enligt körcykeln för hybrider ska väl tilläggas..) och det är imponerande hur fort några ändå är framme vid klagomuren.

En miljöbil ska ha en miljöbilsklassad motor? Vad är en miljöbilsklassad motor egentligen? Nu är ju Volvos snål-modeller som bekant modifierade för så låg förbrukning som möjligt vilket inte D5 är. Jag skulle inte hålla det för omöjligt att Volvo skulle komma ner i 120g om man bara valde att satsa på det.

Och visst skulle en mindre diesel och ett mindre batteripaket ge bättre bränslesiffror, men att gå från 0.19 till kanske 0.10 känns minst sagt som att greppa efter halmstrån.
En förbrukning på 0.19 l/mil diesel betyder runt 55 g fossil CO2 per km. Om siffran går att lita på eller om det är en fantasisiffra som bruklig i EU körcykel. 55 g fossil CO2 per km är ungerfär vad en 2.5FT släpper ut idag. Och det UTAN dyr och komplicerad hybridteknik. Lägg därtill hälsofarlig NOx och partiklar från dieselmotorn. En T4F utan hybridteknik kommer ha betydligt lägre utsläpp än en V60 med hybrid pga Volvos märkliga val av motor. Hade Volvo då istället valt T4F i V60 hybrid hade utsläppen varit ytterligare mindre och förhoppningsvis motiverat den fördyrande hybridtekniken. Nu är den bara meningslös.
av matzen10
För att komma bort från lite hårklyverier tänkte jag bidra med lite förtydliganden (förhoppningsvis är det ingen som stör sig på det..):

Miljöbil: Finns inte. Däremot finns motorer som går på mindre miljöskadligt bränsle än traditionellt. Ordet miljöbil är ett politiskt uttryck från början (tror jag) och ett slarvigt sådant. Men det skulle vara intressant att veta hur mycket energi som går åt att tillverka en ny bil samt hur mycket kemiskt tveksamma ämnen som går åt i tillverkningen!

Miljöbränsle: Finns inte. Man kan däremot använda ord som "mindre miljöskadligt" om en bränsletyp. Och då bara i relation till åtgång/effektivitet.

EU-cykeln: Är den enda måttstocken på bränsleförbrukning som bilbranschen enats om. Tyvärr. Kanske finns det utrymme framöver att kräva en mer realistisk körcykel som speglar verkligheten? Är det verkligen så att även elbilar testas genom samma usla EU-cykel?

För övrigt tror jag inte att etanol är ett alternativ för framtiden när det gäller bränsle till en bil. Nästan bara i Sverige som det hypats av ambitiösa politiker som trodde att genomslagskraften skulle bli enorm. Och visst, det kan väl vara bra att stimulera för ett mindre miljöskadligt alternativ regionalt. Men sedan flera år skiljer inte bränslekostnaden något jämfört med bensinen. Den 5-åriga rabatten på vägskatten äts upp av tätare serviceintervaller när det gäller etanolmotoriserade bilar.
I Australien (med ca: 22 miljoner inv.) är gasbilar ganska populärt som ett mindre miljöskadligt alternativ. Det finns massor av gas runt omkring kontinenten och den är bra mycket billigare än bensin och därför ett kännbart alternativ till bensindrivna bilar. VW säljer de flesta gasdrivna bilarna i Australien, med enbart ett litet påslag i pris jämfört med bensinmotorer (oklart om det är subventionerat av staten).
Kanske borde även svenska politiker snarare ta till sig gas som ett alternativ eftersom det är billigt att framställa lokalt? Eller i vart fall som en konkurrent/alternativ till etanolen?

Om Volvo hade trott att etanol är något för framtiden så hade man säkerligen satsat på en sån motor i V60. För inte vill Volvo missa potentiella intäkter?
V60 hybrid med D5 motorn är ett bra val med utgångspunkt från Volvos uttalade strategi att presentera en hybridbil med prestanda, kraft och körglädje. Antagligen gör Volvo detta för att visa marknaden att man finns där. Antagligen kommer mindre motorer med liknande kraft/styrkeförhållanden som D5 att utvecklas och då byts den ut. Man gör helt enkelt så gott man kan i dagens läge, med de resurser som står till buds.

//Matz
Användarvisningsbild
av Racetwin2
matzen10 skrev:.....Om Volvo hade trott att etanol är något för framtiden så hade man säkerligen satsat på en sån motor i V60. För inte vill Volvo missa potentiella intäkter?/Matz
Men man har ju satsat på en etanolare som MattiasD och flera skriver. T4F kommer ju nu i vår. Det är en flexifuelbil för E85.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]