Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PTV
30 000 mil i en 850 GLT och inga hjullager bytta.20 000 mil i en S70 T5 och inga hjullager bytta där heller. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skillnaden är ju inte bara justerbarheten i sig, utan olika typer av lager.

Kullager vs rullager. En rulle har en större kontaktyta mot banan, en linje. En kula har bara en punkt. Där är en skillnad.

De gamla rullagren satt dessutom längre isär, kanske 5-6 cm mellan yttre och inre lagret. Kullagren är tvåradiga, och avståndet mellan raderna är kanske hälften, 2-3 cm. Det gör att belastningen på kullagret blir större vid samma sidokraft (kurvtagning).
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man kan väl säga framhjulsdrift = kullager även om det finns undantag.
Här är ett lager till 850 och gamla S/V70 med mutter på drivaxeln:
Bild
Lagret sitter på en hals på navet, som slutar precis under innerbanan. Det hålls ihop av muttern på drivknuten. Skulle man köra utan mutter så ramlar det isär.

Här är ett lager till en BMW :shock: , men det är samma konstruktion som på nyare V70 med bara en skruv i drivaxeln.
Bild
Halsen på navet sticker igenom och är stukad på insidan. Det gör att lagret håller ihop sig själv, och skruven är bara till för att hålla drivaxeln. En lite tydligare bild på det: (Där är det faktiskt fyra rader kulor)
Bild
På de lagren jag har bytt av den typen har ofta innerbanan varit sprucken. Det får mig att fundera på om själva stukningen gör att navet växer radiellt och spräcker banan...
av semmelman
Ja jag fattar inte hur lager kan hålla, de är så små förhållandevis men ska hålla för alla krafter inkl hävstångseffekt som nu kan tänkas appliceras på ett hjul, man kör i 110 knutar i hål och ojämnheter och tar kurvor och det finns ju inget annat som binder ihop hjulet med bilen förutom dessa små lager med ännu mindre kulor i, svårt att fatta att det funkar, lite som hur en humla kan flyga, tur den inte vet om att den inte kan... :D
Användarvisningsbild
av isak
största boven är undermåliga tätningar på kassettlager så fukt tränger in o ger rostangrepp i banorna med oljud som följd. bakhjulslager på MB rostar mellan bärarm och ytterbana vilket gör att spelet minskar med oljud som följd. de har 2radigt med delade innerbanor. AUDI har delvis kassettlag- med löst nav som får flyttas över. har 2 A6or hos mina grannar som bytt 3 lager på sina bilar under 15 000 mil. tycker det är en försämring på de flesta bilar på senare år!
Isak
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]