Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Enzo skrev:
Ynot skrev:
Enzo skrev:Nej, men en dl till, men en betydligt starkare motor, större bil, fyrhjulsdrift och automat. Så bränsleförbrukningsdelen är ju faktiskt irrellevant. Om man sedan hellre åker V60 än XC70 är ju rent personligt. Jag kan tänka mig att den sportigt lagde uppskattar en V60, men å andra sidan, D3 är ingen sportig motor (inte D5 heller iofs).
Ja självklart är det personligt vad man tycker om olika volvo modeller och motorer (tack o lov) men jag har aldrig tidigare ägt en volvo som har en sån underbar komfort, låg förbrukning och snygg design i en o samma bil :D
Det är ju kanon att du tycker så. Jag tycker precis likadant om min.
Okey jag har bara kört D5 som hyrbil ca.25mil så jag vill inte uttala mig om jämförelse med D3, men jag hoppas du har kört D3:an en del när du gör dina uttalanden i jämförelse, jag kan bara jämföra med mina tidigare bilar:
V40 2,0T 150hk
S60 2,5T 210hk
V50 T5 Polestar 250hk

Alla dessa bilar har varit snabbare 0-100 men det är inget jag saknar (tvärtom bilkörningen blir lugnare nu), effekten räcker bra och när det gäller förbrukningen så skiljer det minst -3dl/mil. :lol:
Tråkigt om du tycker att V60 bara ska tillverkas med T6 motorn när jag läser din text ang. "den sportige" osv. ??:-/
Jag avsåg D3 FWD... glömmer ibland att det finns en D3 AWD, men den motorn är ju en helt annan sak och dessutom så har den ju aldrig presenterats som D3 FWD: "Du kommer inte tycka att den går sämre än en D5, du kommer att bli såld, supersnål också". Möjligen är ju D3 aningen tystare än D5 (mindre motorvibrationer + lägre varv) men i övrigt ser jag inte heller någon fördel förutom inköpspriset./PH
I och med att man pressar ut massor med effekt och vrid ur bara 2 liter redan vid 2900 rpm så frestar det ju motorn hårt, det har ju tvingat volvo att sänka dragvikten till 1600 kg för att grejerna ska hålla ihop i D3an,

Kan ju vara något att komma ihåg.
av Lazy
Hittade denna text i en annan tråd med tanke på allt positivt som sägs om D5:an:

Nu när min D5:a sålts och jag slipper dieseloset samt dyra dieselnotor( kom aldrig under 1,1 uppmätt)funderar jag på en V70 t6 men jag har hunnit störa mig på ett par saker på V70 där vindrutetorkarna tror jag är det största störmomentet. 2 isglassar som skall torka rutan, spolarvätskan har en milkostnad som uppgår till 1 kr(nåja). NR 2 är att bakluckan drar igen av snö på nolltid. Avhjälps detta med en vinge? Skinnklädsel och vinter är heller ingen höjdare men t6:an går ju inte att få utan. Sen undrar jag: har ngn kört xc60 t5:an ännu och om så: var i Sverige kan man prova den.
Ynot skrev:Hittade denna text i en annan tråd med tanke på allt positivt som sägs om D5:an:

Nu när min D5:a sålts och jag slipper dieseloset samt dyra dieselnotor( kom aldrig under 1,1 uppmätt)funderar jag på en V70 t6 men jag har hunnit störa mig på ett par saker på V70 där vindrutetorkarna tror jag är det största störmomentet. 2 isglassar som skall torka rutan, spolarvätskan har en milkostnad som uppgår till 1 kr(nåja). NR 2 är att bakluckan drar igen av snö på nolltid. Avhjälps detta med en vinge? Skinnklädsel och vinter är heller ingen höjdare men t6:an går ju inte att få utan. Sen undrar jag: har ngn kört xc60 t5:an ännu och om så: var i Sverige kan man prova den.
Nu hänger jag inte med, Vad hade det med D5 att göra, Att man sparat in pengar och gjort ett defrostermunstycket eller att bakrutan är väldigt upprätt, hur hänger det ihop med D5 ? 600 mil autobahnbrassande, stadkörning i Parin, Marsellie, och alpklättring med 4-hjulsdrift och XC kaross slutade tex på 0,7 totalt.

Att automatlådan lägger på 3-4 dl/mil är ju inte D5ans fel.

Eller att D5an haft en ultrakass automatlåda? Med manuell kommer man inte ens upp till 1,1 liter när man har 2tons boggiehästsläp bakom.

Eller att man glömt använda bränslevärmaren eller slå på elstolarna så att lädret känns kallt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
D3, 2,4D och D5 har i princip identisk prestanda (hk/Nm) från 0 rpm till 3000 rpm.

Det tycker jag gör D3 prisvärd då 90% av bilförarna som kör D5 resp D3 ligger 95% av körtiden under 3000 rpm.

Jag har kört både 2,4D MY11, D3MY11 och D5MY11 och gillade D3:an. Man kan säga såhär - jag hade låga förväntningar men blev positivt överraskad.

Om man kör en D5 eller D4 med automat och inte använder sportläget så växlar lådan oerhört tidigt (långt innan toppeffekten) så med automat i standardläge så då blir skillnaden ännu mindre mellan de tre.

MEN det är klart - utnyttjar du varvet så är D5:an trevlig. Ett brett register och fin effekt.
av Lazy
VolvoB20 skrev:
Ynot skrev:Hittade denna text i en annan tråd med tanke på allt positivt som sägs om D5:an:

Nu hänger jag inte med, Vad hade det med D5 att göra, Att man sparat in pengar och gjort ett defrostermunstycket eller att bakrutan är väldigt upprätt, hur hänger det ihop med D5 ? 600 mil autobahnbrassande, stadkörning i Parin, Marsellie, och alpklättring med 4-hjulsdrift och XC kaross slutade tex på 0,7 totalt.

Att automatlådan lägger på 3-4 dl/mil är ju inte D5ans fel.

Eller att D5an haft en ultrakass automatlåda? Med manuell kommer man inte ens upp till 1,1 liter när man har 2tons boggiehästsläp bakom.

Eller att man glömt använda bränslevärmaren eller slå på elstolarna så att lädret känns kallt.
Ber om ursäkt om jag uppfattade inlägget negativt för D5, men när jag provkörde V60 så valde jag att spara dom 25tusen extra för D5:an till något annat roligt.
av dst02
Jag blev helt såld på V70 D3 aut men ekonomin stoppade mig och de fick bli en DRIVe ist,tycker den går tillräckligt bra för att vara så liten motor, fullt jämnbördig rent effektmässigt med min förra BMW 318 med 143 bensinhästar.

Nästa gång får de nog bli en D3a med aut.
Man har ju olika preferenser när det gäller motorkaraktär men den person som refereras ovan och var missnöjd med D5 hade helt säkert den gamla D5:an (MY08/09).
Sen är det absolut så att många ofta kör på lägre varv. T ex så kan jag tänka mig att en och annan kommer att tycka att en 163 hk D3 aut (nu tänkte jag på FWD) är en fantastiskt harmonisk bil jämfört med 240 hk T5 aut - som i t ex XC60 varvar 50% mer än D3 aut och är en sportig motor. Men några här verkar älska T5 aut.../PH
av sorsj
Det är fortfarande en del missförstånd i luften beträffande D3/D5. Det är inte bara högeffektsprestanda som är finessen med D5. P.g.a. dubbelturbokonstruktionen (som ingen av D3-motorerna har såvitt jag vet) har man kunnat utveckla motorns 'finmotorik'. Den är alltså betydligt följsammare vid låga effektuttag, och saknar helt den turbotröghet som t.ex. D3orna har och D5orna före MY 2010 hade.

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]